När personalen på Motala bibliotek vill möblera om sker det på slitagets villkor. Skyddsombudet Tonny Henriksson flyttar ett strategiskt placerat sittbås.
– Golvet är samma som när biblioteket invigdes 1979 och på vissa ställen så är det slitet ner till betongen. Det har lappats och lagats men inget annat. Vi försöker dölja det med möbler men lyckas inte överallt, säger han.
Problemet är varken nytt eller unikt. Under Tonny Henrikssons sex år som skyddsombud har lokalens brister påpekats upprepade gånger. Bland annat så är allmänbelysningen svag men energikrävande och markiserna fungerar inte som de ska. Mest akut är dock toaletterna.
– Vi får ofta klagomål på dem, de kallas för de sämsta i stan. Toaletterna är så slitna att smutsen inte går bort, trots att städerskan städar dem två gånger om dagen, berättar Tonny.
Han förklarar hur personalen får ta emot kritik för något som de inte råder över.
– Vi vill ju visa upp ett fräscht bibliotek och då känns det inte så kul att behöva skämmas över det dåliga skicket.
Några år efter bibliotekets invigning så gjorde Birgitta Hellman Magnusson praktik där. Då slogs hon av det vackra läget och den tidsenliga stilen. För två år sedan kom hon tillbaka, då som bibliotekschef, och möttes av en tidskapsel från 70-talet.
– Jag blev och är fortfarande förvånad över att inget underhåll har gjorts under alla dessa år. Det är väldigt tråkigt, lokalerna speglar inte den moderna verksamhet som finns, menar Birgitta.
Det har gått så långt att möjligheten att byta lokaler har diskuterats, om än som sista lösning. Helst ser Birgitta att biblioteket blir kvar i Folkets hus.
– Men lika stolt jag är över den fantastiska verksamhet som bedrivs, lika mycket skäms jag faktiskt över lokalernas beskaffenhet. Det är en skam jag känner å Motalabornas vägnar. De förtjänar ett upprustat bibliotek, inte den här sorgkantade historien.
Även Birgitta anser att toaletterna är det mest akuta problemet. Hon berättar om den omöjliga situation biblioteket befinner sig i.
– Vi har övervägt att stänga toaletterna på grund av skicket som inte ens uppfyller minimikraven för offentlig miljö. Men att stänga blir också pinsamt. Det blir pinsamt oavsett hur vi gör.
I kontraktet står att hyresvärden, Motala Convention Centre, ska stå för underhållet.
– Då tycker man att en underhållsplan borde finnas efter 40 år, speciellt då vi betalar en ganska hög hyra.
Ytterst ansvarig för bibliotekets verksamheter är kommunens kulturchef, Hannah Gruffman. För henne så är lokalernas skick en fråga av hög prioritet.
– Befintliga lokaler reflekterar inte den moderna verksamhet som bedrivs. Vad som krävs är en totalrenovering och inköp av nya inventarier, menar hon.
Just nu pågår ett arbete inför en kommande diskussion med hyresvärden. Inom några veckor ska en lista på brister och önskemål vara framtagen.
– Vi kommer att visa upp en tydlig vision av ett bibliotek som håller dagens, och helst morgondagens, standard. Min förhoppning är naturligtvis att vi kommer att ha en förutsättningslös dialog med hyresvärden där vi framför våra behov och får gehör för dem, säger Hannah.
Vad händer om ni inte kommer överrens?
– Det behövs optimala förutsättningar för att bedriva en verksamhet som nyttjas och besöks av så många. Kan inte dagens hyresvärd erbjuda detta så får vi leta efter något nytt. Ingenting är skrivet i sten, förklarar Hannah.