Fyra elever i årskurs tre på Klara teoretiska gymnasium i Linköping driver företaget som på långfredagen arrangerar sin första fest i Motala. Det sker i samarbete med Lokverkstan och riktar sig mot ungdomar från 15 år. På scenen står rapparen Adaam och enligt medarrangören går biljettförsäljningen bra.
Varför just event?
– Vi hade märkt att det saknades en liten gnista i Östergötland, säger Talina Alshabrawi, som kommer från Motala.
– Det fanns få grejer som ungdomar kunde göra, förklarar klasskompisen Isra Hassan.
Hon tycker att det är viktigt att det finns vettiga samlingsplatser där unga kan träffas och lära känna varandra.
UF-företaget har hittills arrangerat tre större fester i Linköping, i samarbete med en lokal restaurang och responsen har varit väldigt god, med många besökare.
För att kunna säkerställa att de har råd att genomföra eventen, satsar de på förköp.
– Vi vill inte ta oss vatten över huvudet utan veta att vi kan betala för det, säger Isra.
– Det är viktigt för oss att undvika skulder, menar Talina.
De har också haft en deal med samarbetspartners, att kunna ställa in med kort varsel.
Varje event innebär mycket jobb, parallellt med skolarbetet, förklarar tjejerna.
Sociala medier, som Instagram och TikTok, är deras verktyg till att knyta kontakter, både med arrangörer, artister och följare.
– Det är ett enkelt sätt att nå oss och även ungdomarna, säger Isra.
Evenemangen är drogfria.
– Det är väldigt viktigt för oss, fortsätter Isra.
Talina berättar att hon alltid velat driva företag, att hon vill bli entreprenör.
– Jag gillar att vara min egen chef, jag har mål, är driven och kämpar för det jag tror på.
Talina förklarar att hon redan för två år sedan hjälpte till på ungdomsfestivalen "Våra kvarter" i Charlottenborg. Där knöt hon kontakt med både ljud- och ljustekniker samt artister.
Efter studenten är förhoppningen att fortsätta inom event-branschen, hur är inte klart.
Vad har varit/är utmaningen med ert UF-företag?
– Det är inte alla i vår ålder som lyckas. Sedan kan vi känna press när vi tycker att vi marknadsfört oss bra, om det ändå inte skulle bli bra. Det är inte lätt att nå ut till alla och ingen vill riskera att gå på en fest och ha tråkigt, säger Talina Alshabrawi.
– Det är alltid lite "risky". Det finns inga garantier. Man måste alltid jobba lika hårt, inte bara luta sig tillbaka, säger Isra Hassan.