-Det innebär att regeringen får göra om sitt lagförslag, att tilllåta Trafikverket att ta ut avgifter. Och det lär inte hinnas med före valet, säger Motalas riksdagsman Johan Andersson (S).
Den 17 december skulle riksdagen rösta om förslaget, vilket för Motala och trafikanterna över den nya bron vid Skepparpinan skulle innebära tio kronor för personbil och 100 för lastbil. Beslutet skulle sedan börja gälla från 1 mars nästa år. Men så blir det alltså inte.
Samtliga oppositionspartier, inklusive Sverigedemokraterna, har utnyttjat tiden att lägga motförslag i ärendet.
Förslagen går i princip ut på att säga nej, utan att ange någon alternativ finansiering av broprojekten i Motala och Sundsvall. Även om Miljöpartiet uttalar att nationell infrastruktur också är ett statligt ansvar.
- Regeringen får svara på vad det här innebär. Förslaget var dåligt förberett, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet till Sundsvalls Tidning.
Johan Andersson noterar flera orättvisor på vägen i hur Motala och Sundsvall behandlats. Han är också kritisk till hur Trafikverket agerat – från att låta kommunerna friköpa sig från delar av avgifterna, till att ändå kräva fulla avgifter.
- Oppositionen har sedan länge också stöd från Sverige kommuner och landsting i den här frågan. Där anser man att det inte längre går att hitta några rimliga avtalslösningar, säger Johan Andersson.
Ärendet ska beredas i trafikutskottet i november innan det debatteras i riksdagen den 17 december. Därefter kommer beslutet att klubbas.