Längst ner till höger på motala.se finns en ruta som heter "Dialog Motala". Här står följande:
"Hjälp till att förbättra kommunens verksamhet! Du kan lämna förslag, klagomål, beröm, felanmälan och ställa frågor. Under relaterad information finns en länk till ett formulär och en app där du kan lämna dina synpunkter. Appen hittar du genom att söka på Fel- och synpunkt Motala kommun i Google play eller Appstore".
Förstår du?
När du väl klickar på "Lämna synpunkter, felanmäl", står det:
"Motala kommun vill bli bättre på att ge god service av hög kvalitet".
Men drabbas du som medborgare av en vattenläcka, till exempel, kanske du inte vill lägga tid på att fylla i en enkät. Då går det, om du är bekant med hur en kommun är uppbyggd, ringa direkt till kundservice under fliken vatten och avlopp, mellan klockan 7–16. Skulle däremot oturen vara framme andra tider på dygnet, då är det SOS Alarm i Norrköping som gäller. Några journummer till kommunens personal som har beredskap kvällar och helger finns inte på hemsidan.
Gunnar Kraft, som jobbat med kundservice på tekniska förvaltningen i 15 år, upplever också att det kan vara knepigt för allmänheten att hitta information genom tjänsten Dialog Motala som ligger längst ner på sidan.
– Man har försökt att marknadsföra det här men gått lite bet. Informationen är väldigt välgömd, säger han.
Enligt Gunnar Kraft har personalen påtalat detta med jämna mellanrum men inte fått gehör för det.