Enligt singnaltekniker Wisanu Sakul har reparationsarbeten på Strömbron och i Borenshult, på uppdrag av Motala kommun, pågått sedan i vintras. Men med vissa pauser.
– Det har varit materialbrist och då har vi inte kunnat slutföra arbetet, säger han.
Sakul och hans tre kollegor har den här vändan jobbat med broarna i Motala sedan i måndags och räknar med att kunna färdigställa det mesta under veckan.
– Men vi väntar fortfarande på material som inte kommit.
Nu handlar det om klockor som signalerar broöppning.
Arbeten som genomförts är bland annat att byta bomdriv, det kommer även att installeras ny koppling.
– Till det gamla drivet, från 60-70-talet finns det inga reservdelar kvar, förklarar Peter van Kleef.
Han säger också att de nya bommarna som kommit upp i Motala är av glasfiber, så de är lätta att byta.
Strömbron har även utrustats med fyra nya signallampor och det ska också ske en del elarbeten inne i slussvaktarstugan.
Är det här ett kul jobb?
– Lite annorlunda mot vad vi gör normalt, säger Peter.
– Vi jobbar oftast på järnvägen. Det här är första gången vi jobbar ute så här, förklarar Wisanu Sakul.
Killarna är anställda på järnvägsföretaget Railpro och jobbar vanligtvis på uppdrag av Storstockholms länstrafik, SL och Trafikverket. De berättar att SL jobbar med samma typ av driv som nu har installerats i Motala.
– Så vi har bytt dom på alla SL:s anläggningar, säger Wisanu Sakul.