Måndagen blev inte som vilken annan dag som helst på ICA Maxi. Pandemin hade lett till att ovanligt stor del av personalen var frånvarande. Dessutom är pandemin en orsak till att onlineförsäljningen har ökat kraftigt, och att packa onlinevaror kräver mycket personal. Samtidigt stod butiken mitt i en ombyggnation, ett stort antal frysar skulle flyttas till nya positioner, det vill säga tömmas, flyttas och sedan återfyllas.
Lösningen visade sig finnas hos en av ICA Maxis samarbetspartners – IFK Motala Bandy. Med några timmars varsel ställde IFK upp med fem personer, med klubbchefen Pär Beckne i spetsen.
– Vi hade tre gånger så hög personalfrånvaro som vanligt, och behövde hjälp, berättar Patrik Borg, ägare till ICA Maxi. Vi har samarbetsavtal med ett 20-tal idrottsföreningar, och jag har erfarenhet av liknande situationer från Enköping. Så det låg nära till hands att kontakta IFK.
IFK:s klubbchef Pär Beckne och några till ryckte in.
– Nu var det inte några A-lagsspelare som var med, de var ju på sina arbeten, utan vi ställde upp ett gäng volontärer.
– Och det var kul, vi fyllde frysar med varor, och det var bra att få komma och göra något helt annat ett par timmar.
Patrik Borg är tacksam för IFK:s insats.
– Vi vill ju verkligen klara av vår verksamhet med våra egna resurser, men just då blev vi tvungna att be om hjälp. Jag vill verkligen framhålla att det finns en fantastisk samarbetsvilja när det uppstår kriser.