Johanna ger ett väldigt mjukt och vänt intryck. Det är nästan lite svårt att föreställa sig att hon kan bli arg. Hon pratar med sådan värme om sitt arbete som förskollärare, där varje individs utveckling, men också spontana kramar och skratt ger henne kraft. Samtidigt kan jobbet vara mycket tufft, på grund av stora barngrupper och bristande personal. Då återhämtar hon sig i hemmet i Bona, som ligger placerat mellan en skog och en sjö.
Johanna ger också intryck av att vara väldigt strukturerad, påläst och målmedveten. När hon efter ett år som vice ordförande i förbundet erbjöds huvudrollen kände hon en utmaning i att tacka ja till ett tvåårigt förordnande efter tidigare ordföranden Inger Storm. I sin förskollärartjänst har Johanna redan i dag ett uppdrag som utvecklingsledare, där hon får möjlighet att jobba med frågor som rör arbetsplatsen och till viss del även arbetssituationen.
– Jag vill höja kvalitén och göra ett bättre jobb med bättre förutsättningar, säger hon.
Som ny ordförande i lokala Lärarförbundet väntar fler uppdrag, på ett bredare och större plan. Samtidigt är Johanna noga med att poängtera att samarbete är viktigt för henne, att hon är beroende av energin i det.
I fackstyrelsen, som består av elva ledamöter, behandlas i dag frågor som rör lärare från förskolan till gymnasiet. Att utbilda ombud som jobbar ute i verksamheterna kommer att ingå i Johannas uppgifter. Men den kanske tuffaste frågan blir att kämpa för lärarlönerna.
– Vi måste behålla de lärare vi har och lönen är en jätteviktig faktor som vi inte kan ducka för, säger hon.
Hur man även på andra sätt ska locka lärare att stanna kvar genom exempelvis minskad arbetsbelastning är också frågor som man måste jobba vidare med långsiktigt för en hållbar skola, anser Johanna.
I dag har det lokala förbundet i Motala omkring 870 medlemmar.
Lärarbristen oroar henne och den nya prognosen som visar att det om bara två år kommer att saknas 60 000 lärare i landet tycker hon är en skrämmande utveckling.
Johanna berättar om sina visioner, att hon vill se att lärarnas uppdrag renodlas. I dag ingår mycket administration i arbetet som tar tid från undervisningen. Hon vill se fler resurser i skolan eftersom barngrupperna är stora. Tid till planering, samarbete med kollegor samt stöd från ledning är också mycket viktiga frågor.
– Lärarna måste sätta ner foten och säga vad de behöver för att kunna genomföra sitt uppdrag. De är värda rätt förutsättningar, säger Johanna Ehinger Wren.