Videon är inte längre tillgänglig
Konferensen #modig arrangerades under torsdagen för tredje året i rad och handlade som vanligt om att inspirera Motalaborna och företagarna till att bli mer digitala. Den här gången var det talare som Jan Scherman och Johan Staël von Holstein som presenterades av konferenciern Claes de Faire.
Den tredje huvudtalaren var Renata Chlumska. Hennes liv som äventyrare innehåller sannerligen en hel del mod. Och dessutom har hon varit med från att äventyrandet rapporterades med diabilder på 90-talet till livesändningar i dag. En digital utveckling som heter duga.
– Folk blir påhittigare och ser nya möjligheter. Det har blivit mindre komplicerat att vara äventyrare, säger Renata Chlumska.
Spotify i Motala?
För Jan Scherman skulle en av de digitala jättarna lika väl kunna ha sitt centrum i Motala.
– Spotify är inte beroende av att ligga i Stockholm, de kan lika gärna ligga i Motala. Varför inte lokalisera sig på en annan plats där det är lättare att hitta bostad för sina medarbetare?
Schermans kritik mot Spotify kommer efter grundarnas utspel nyligen om att det bland annat är mycket svårt att hitta bostad till sina nyanställda medarbetare i Stockholm. Claes de Faire är inne på samma linje som Scherman. De digitala storföretagen behöver inte ha sitt huvudkontor i Stockholm. Där är det inte bara bostadsbristen som utgör hinder för att rekrytera utländsk arbetskraft, exempelvis programmerare, med hög kompetens.
– I Stockholm finns det bara en eller kanske två internationella skolor. Att det är kallt och mörkt i Sverige kan vi inte göra något åt, men om det inte finns någon vettig stans att bo eller någon vettig stans för dina barn att gå i skolan, då får du inte med dig familjen. Det tror jag Motala skulle satsa på, en internationell landsortsskola samtidigt som man får hit 2–3 tunga spelare. Det skulle vara spännande att se den utvecklingen, säger Claes de Faire.
"Bit ihop eller die"
Årets #modig inleddes med att Claes de Faire presenterade Motalas nya innovationsråd med Camilla Egberth, Joakim Ljungqvist, Joakim Schelin och Marie Bergmar. Därefter kom ett flertal digitala entreprenörer upp på scenen, bland annat Motalasonen Henrik Torstensson som är vd för företaget Lifesum. En hälsoapp som nu har miljoner användare världen över och har växt snabbt i USA.
– Vi kommer inte flytta Lifesum till Motala, att flytta 40 anställda med 16 olika nationaliteter från Stockholm till Motala nu blir svårt. Men däremot kan man bygga ett företag som Lifesum med Motala som bas. Det går att bygga världens bästa företag från Sverige och Motala, sa Henrik Torstensson från scenen i Motala convention center.
En som drog ner många skratt och applåder var it-pionjären Johan Staël von Holstein. Han menade att den digitala utvecklingen nu kommer gå ännu fortare.
– Om ni tycker att det har hänt mycket de senaste 20 åren, det kommer hända lika mycket på de kommande fem. Det kommer bli fantastiskt. Och till er som precis som mig börjar bli gamla och känna att ni får svårt att hänga med. Bit ihop eller die, sa Icon Medialab-grundaren.
Inte fått gehör
Rickard Eriksson, en av #modigs arrangörer, var nöjd med årets uppställning av föreläsare, entreprenörer och debattörer. Steg framåt har tagits för Motalas digitala utveckling under åren som konferensen funnits, men det går långsamt, menar han.
– Det är babysteps i positiv riktning. Det kan vara frustrerande ibland. En del i modigarbetet har varit de utbildningar vi har kört och de har varit en dundersuccé, det är bara att titta på vad folk gör sex månader efteråt. Vi har föreslagit fler utbildningar, bland annat i programmering. Men vi har inte fått något gehör från den politiska makten för det, säger Rickard Eriksson.