– Ska jag vara brutalt ärlig hade jag haft en jättedålig dag på jobbet. Det var en sådan där dag där man känner att man inte får ihop det. Jag var lite stressad med känslorna utanpå, medger Emmeli.
Men samma dag fick hon också ett glädjebesked när hon via mail fick veta att hon var nominerad till Årets lärare i Motala kommun.
– Jag fulgrät mig igenom texten.
På sin tidigare arbetsplats brukade man sätta upp anslag inför den årliga tävlingen, som arrangeras av Stiftelsen Beata sedan 2016. Men nu hade Emmeli inte noterat några lappar om detta. Barnen, säger hon, snappade själva upp informationen via skolans intranät. Det tycker hon är extra kul.
På Kunskapsskolan undervisar hon sedan ett år tillbaka elever i NO. Tidigare har hon jobbat inom stödverksamhet för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och som speciallärare i matte.
När Emmeli i fjol började sitt nya jobb, gjordes en utvärdering och mål utifrån elevernas syn på NO- ämnet, berättar hon.
Svaren, visade sig inte vara så upplyftande.
– Jag blev lite rädd, men tänkte att jag ska göra mitt bästa. På mig växer hornen lite när någon säger att de inte tycker att något är roligt, eller inte kan, säger Emmeli och ler.
Och något har hon uppenbarligen gjort rätt, för bland hennes elever har det visat sig att det finns flera som nominerat henne till tävlingen. Vilka är fortfarande hemligt och inget som tävlingsjuryn avslöjar.
Vad gör Emmeli till en bra lärare?
– Hon förstår mig jättebra. Förut hatade jag NO. Nu får vi kul uppgifter och jag bara längtar efter att ha NO, säger eleven Anna Nilsson.
Youla Morad fyller i:
– Man förstår när Emmeli förklarar. Jag mår bra när hon kommer in i klassrummet.
Finns det något som är mindre bra med er lärare?
– När hon har dålig dag då är hon som en vanlig lärare och inte på den här höga nivån, säger Diana Backman.
– Ibland pratar hon för högt, säger Mohammed Hamada.
Det märks att barnen känner sig trygga med Emmeli och vågar säga vad de tycker. Det, menar hon, är väldigt viktigt för att ha en god relation.
Hon berättar också att hon själv hade en mattelärare som gjorde skillnad när hon gick på mellanstadiet.
– Han kunde sitt ämne och varierade mycket, gjorde överraskande grejer.
Det är något som hon försöker ta fasta på i sitt eget arbete, inte minst nu som NO-lärare.
– Min mormor lärde mig mycket om skog och natur. Jag tar in en del i skolan, rönnbär, kantareller. Barn som inte vuxit upp med naturen kanske inte lärt sig uppskatta den. En del kan till och med vara rädda, eller tycka att det är obehagligt att till exempel gå i högt gräs, eller ens vistas i skogen.
Förutom tävlingen Årets lärare jobbar Stiftelsen Beata även med att stärka och höja statusen på yrket i Sverige. De anordnar föreläsningar, fortbildningar och inspirationsdagar, för att stötta, utveckla och motivera Sveriges lärarkår.
Den 14 oktober blir det gala i Konserthuset i Stockholm. De lärare som efter nomineringarna utsågs till kommunvinnare, har nu chansen att bli länsvinnare och även tävla om priset Årets lärare, som avslöjas under galakvällen.
Men för Emmeli Orrefjord är det inte något som är särskilt viktigt.
– Det här är bra nog och roligt för att det är just mina elever som nominerat mig, säger hon.