I slutet på vecka tre ökade frånvaron till drygt 100 elever och enligt rektor Henrik Sävmo fanns det samtidigt ett stort mörkertal kring nya bekräftade covid-fall.
– Då gjorde vi en drive och gick ut och sade att de skulle meddela skolsköterska eller mentor om de var smittade.
I mitten av förra veckan var 215 elever frånvarande, en tredjedel och den högsta siffran under hela pandemin. Mot slutet på veckan var siffrorna något lägre och under måndagen kunde Sävmo konstatera att endast 120 elever saknades. Därmed hoppas han att den värsta perioden är över. Han framhåller också att i frånvaron inkluderas även andra orsaker än covid.
Rektorn berättar vidare att lärarna har förstärkt sin undervisning med flera metoder för att kunna nå elever som är hemma, i karantän, eller på grund av smitta. Det kan vara att erbjuda powerpoint-presentationer, fotografera av tavlan i klassrummet med uppgifter, eller erbjuda lektioner digitalt.
– Vi har köpt in bättre ljudutrustning för att kunna streama genomgångarna.
Han säger att han upplever ett stort engagemang hos lärarna, som under pandemin skaffat sig nya erfarenheter av olika undervisningssätt.
Hur känner de inför en ökad arbetsbelastning?
– Jag upplever att det är okej om de får äga frågan, hur de vill nå eleverna. Större farhågor är att det aldrig går att ersätta all skolundervisning och det sliter mer på lärarna.
Samtidigt kan Sävmo se fördelar med den ökade kompetensen.
– Lärarna som yrkeskategori har tagit ett jättekliv rent tekniskt och vissa delar av undervisningen kan gynnas av digitala arbetssätt.
I nuläget är inte personalfrånvaron hög, enligt Sävmo. Han säger att bland dem som är smittade eller i karantän kan flera jobba hemifrån. Snart två år in i pandemin upplever han också en minskad oro för smittspridningen.
– Det höga antalet är mer en samhällsutveckling. Omikron har gett mildare symtom och vi har fått mer kunskap.
Försteläraren Christofer Andersson vill ge en eloge till de elever som anstränger sig och hänger med hemifrån.
– Det är inte lätt säger han.
Han medger att det har blivit en extra arbetsbörda, att både hålla i fysisk lektion och samtidigt inte tappa dem som är frånvarande.
– Men det är elevernas framtid det handlar om och jag brukar tänka, hur hade jag velat ha det som elev?