Hetast på mässan: Lalandia

Besökare och utställare trängdes under tioårsjubilerande Motala Expo. Mässans hetaste företag: Lalandia.

Glass i stora lass. Hamnpirens Annie Andersson och Matilda Andersson skopade upp glass till mässbesökarna.

Glass i stora lass. Hamnpirens Annie Andersson och Matilda Andersson skopade upp glass till mässbesökarna.

Foto: Maria Biamont

Motala2017-03-11 15:07

Fredagen var vigd åt företagare, företagsrepresentanter och studenter. På lördagen öppnades Team Sportia-hallen för allmänheten, som snabbt fyllde mässan och utställarnas montrar.

Det var intensivt och bitvis svettigt. Och ganska annorlunda jämfört med när Motala Expo startade för tio år sedan.

– Då höll vi till i Sporthallen. Det har alltid varit ganska bra med publik men antalet utställare har ökat och blandningen har blivit bättre. Från början var det många bemanningsföretag, säger Elizabeth Olivares från Arbetsförmedlingen, en av utställarna som har varit med från start.

Hur gör man för att få folk att stanna till vid ens monter? Förutom karameller och företagspennor hade utställarna laddat med både det ena och det andra för att få mässbesökarna intresserade. Lyckohjul, arkadspel, magi, lekar, tävlingar, hoppborg, kanelbullar och sängtest – här fanns det mesta.

Hamnpiren slog upp en glassbar och lät besökarna smaka på sortimentet. Strax före lunch hade det redan gått åt 20 liter glass. Medevi Brunn satsade på en monter i gammal stil men också ett gäng riddare, för att marknadsföra sommarens medeltidshelg.

– Vi har försökt att skapa Medevi i miniatyr. Många tycker att det är mysigt, säger Maria Bergagård, försäljningsansvarig på Medevi Brunn.

Ett företag som inte behövde ta till några knep för att väcka intresse var danska Lalandia. Vd Jan Harrit, årets gästtalare, drog massor med publik när han presenterade företaget och dess intresse för en etablering i Motala. Men något klart besked om framtiden blev det inte.

– Dialogen pågår med kommunen men vi är inte klara ännu, säger Jan Harrit.

Med föräldrar som själva byggde och drev ett sommarland har nöjesparker och semesteranläggningar alltid legat Jan Harrit nära. Efter några års arbete inom familjeföretaget fortsatte han vidare till arbetsgivare som Disney och Legoland.

– Jag har alltid velat glädja andra. På Lalandia säger vi att vi skapar barndomsminnen. Vi vill att familjer, flera generationer, ska kunna vara aktiva tillsammans.

Enligt honom var det framför allt det geografiska läget som gjorde att Lalandia fick upp ögonen för Motala.

– Vi är väldigt glada över att vara här. Vi är nya för Motalaborna och Motala är nytt för oss. Det är spännande att mötas och lära känna varandra, säger han och fortsätter:

– Det är en fin mässa ni har. Det är fint att uppleva en sådan optimism, en optimism som vi vill bidra till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!