Så kommenterar kommunen landsbygdstrafiken

Kommunstyrelsen ska svara på Östgötatrafikens förslag om landsbygdstrafiken. Kommunalråd Mark Henriksson (M) ser båda för- och nackdelar.

Mark Henriksson (M), kommenterar förslaget om förändringar inom landsbygdstrafiken.

Mark Henriksson (M), kommenterar förslaget om förändringar inom landsbygdstrafiken.

Foto: Lina Handberg, MVT Arkiv

Motala2022-01-24 06:00

– Att man vill ha helgtrafik till Godegård är ju en positiv utveckling och även att man vill ha trafik via Degerön så att även de har bussförbindelse, säger han.

Att den utökade trafiken till Godegård skulle vara en kompensation för uteblivet tågstopp tror inte Mark Henriksson. Däremot är han tydlig med att kommunen inte gett upp hoppet i frågan.

– Vi jobbar på där i alla instanser. Vi ser absolut att ett tågstopp och busstrafik skulle kunna komplettera varandra, säger han.

Till Västanvik och Nydalen vill dock Östgötatrafiken dra in bussturerna. Det menar Mark Henriksson är olyckligt.

– Vi förstår hur de resonerar eftersom där är få resenärer, men det är ändå inte önskvärt.

Indragna turer innebär också ett ökat ansvar för kommunen som då måste ombesörja skolskjuts till eleverna i området.

– Det innebär ökade kostnader och ett ökat ansvar, säger han.

Det finns en möjlighet att kommunen köper till trafiken, är det ett alternativ?

– Det är något som vi absolut får undersöka, säger Mark Henriksson.

Även trafiken söderut från Motala föreslås förändras. Turen Motala-Vadstena via Fivelstad och Fågelsta dras in och istället vill man införa en särskild tur Motala-Fågelsta vilket lämnar Fivelstad utan direkttrafik till Motala.

– Vi vill givetvis inte att det ska dras ner, men Östgötatrafiken agerar utifrån sina riktlinjer, säger han.

Att trafiken skulle förbättras mellan Motala och Vadstena tycker man däremot är mycket positivt.

Karta: Godegård
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!