Polisen i Motala jobbar nu med ett ärende som vuxit och där flera personer misstänks för åldringsbrott, både i Mjölby och i Motala kommuner, men också utanför länsgränsen. Brotten ska ha begåtts både bakåt i tiden och i närtid.
I Mjölby kommun har de berörda inte längre några anställningar, enligt HR-ansvarig. Inte heller i Motala. Däremot har en av de misstänkta nyligen tillträtt en tillsvidareanställning i en annan kommun i länet, som bekräftas av den kommunens HR-chef.
Enligt nuvarande lagstiftning får inte kommuner begära utdrag ur belastningsregistret för personal, men en sådan eventuell lagändring stöds av två chefer som MVT pratat med.
– Vi har bestämt att påbörja ett arbete kring hur vi ska göra med utdrag, säger Teresa Påhlsson, verksamhetschef äldreomsorgen hemtjänst i Motala kommun och fortsätter:
– Vi ser att vi på ett eller annat sätt vill ta vidare det här, men vi har inte fått det på plats än.
Samtidigt menar Påhlsson, finns det många frågor som måste besvaras, om kommunerna skulle få rätt till bakgrundskontroller.
– Ska man kräva det, ska det då vara på frivillig basis? Och hur ofta ska det ske? Mitt spontana tyckande är att ja, det här kan vara en del i hur vi försöker säkerställa att det blir så säkert som möjligt. Precis som alla andra arbetsgivare som inte har ett lagstöd att hämta ut från registret, så tar vi alltid referenser. Vi blir tvingade att förlita oss på vår kompetensbaserade rekrytering, säger hon.
Om att det förekommer stölder i hemtjänsten svarar hon:
– Det är så klart förskräckligt. Att vi har personer överhuvudtaget i samhället som skor sig på våra äldre är för hemskt. Vi vill inte ha kriminella i våra verksamheter givetvis och försöker motverka det på alla sätt och vis.
Vad gör ni om ni skulle komma på personal med att stjäla?
– Vi hjälper direkt brukaren att polisanmäla. Om en personal tas på bar gärning får den inte fortsätta arbeta hos oss tills motsatsen är bevisad. Man blir avstängd under utredningstiden.
Petra Stämneryd, verksamhetschef i Mjölby, säger att även hon kan tänka sig att få göra utdrag ur brottsregistret innan anställning.
– Vi har börjat titta på att göra utdrag. Där har Sveriges regioner och kommuner (SKR) tagit ett omtag, om man kan börja göra det i hemtjänst, ordinärt boende, eftersom de individerna är väldigt utsatta, säger hon.
– Jag kan se en fördel med det, fortsätter hon. Att vi kan se om de vi anställer i hemtjänsten har någon brottslig historia. Sedan ska vi givetvis låta människor ha möjlighet att börja om också. Det gäller att hantera de här uppgifterna med varsamhet.
Om stölder bland äldre, svarar verksamhetschefen:
– Jag tycker att det är sorgligt, för de har ändå släppt in personer som de litar på. Som de måste lita på. Det är inte roligt att prata med de individerna sedan, eller närstående.
Om någon blir påkommen med att stjäla inom hemtjänsten i Mjölby väntar åtgärder, enligt Stämneryd.
– Det blir avstängning och ett personalärende med hjälp av HR att hantera under utredningens gång.
Vad gör ni för att säkerställa att era brukare ska känna trygghet och säkerhet?
– Utbildning och introduktion för all personal som kommer till oss. Vi har även våra digitala lås där man kan se vem som går in och ut ur hemmen. Det är en trygghet för individerna men vi använder det inte för att övervaka vår personal, poängterar Stämneryd.