Det har gått drygt ett år sedan de nya avgifterna infördes och under den här tiden har vanorna förändrats hos bilisterna.
– Det tar tid att se vilka konsekvenser det blir av en förändring och hur beteendemönstren förändras över säsongen, så vi behövde det här året för att kunna se hur det blev, förklarar Hugo Andersson, enhetschef för gata och park i Motala kommun.
Han berättar att man i det stora hela är nöjd med utfallet.
– Helhetsbilden är nog ändå att trafikstyrningen på många ställen blivit bättre. Sedan var vi beredda på att det kanske skulle behöva göras nya ändringar efter att det utvärderats, säger han.
Tjänstemännen har nu fått i uppdrag att ta fram förslag till förändringar till samhällsbyggnadsnämndens möte den 13 november. En del förslag är redan klara, medan andra bearbetas just nu.
Här är hela listan på kommunens utvärdering av utfallet av de olika områdena samt nuvarande förslag till förändringar:
Bondebacka södra – avgiften blir kvar
På Akasialiden, Källgatan och Långbackagatan infördes parkeringsavgift på 9 kronor/timme. Anledningen var att det tidigare varit problem med att de boende i området stod på gatan vilket gjorde att det var svårt för besökare att hitta parkering. Införandet av avgift har gjort att det nu finns god tillgång till parkering. Hos kommunen är man nöjda med utfallet och avgiften föreslås bli kvar som den är.
Bondebacka västra – avgiften försvinner
En avgift på 9 kronor/timme infördes på Utsiktsvägen och Trädgårdsgatan. De som tidigare parkerat här har till del flyttat till Marstadsvägen som är avgiftsfri. Detta har blivit problematiskt för de boende där.
– Vår farhåga var att eftersom taxan höjdes i centrum så skulle fler ställa sig på Utsiktsvägen och Trädgårdsgatan, men det har inte skett. Därför föreslår vi nu att ta bort taxan från de gatorna, säger Hugo Andersson.
Brunnsvik – avgiften blir kvar
På Korsnäbbsvägen, Skogstorpsgatan och Klockarevägen infördes en avgift på 6 kronor/timme.
– Här var det väldigt många som exempelvis jobbade på lasarettet eller Vätternskolan som utnyttjade dessa gator eftersom de var gratis att stå på. Nu har de bilarna försvunnit och vi är nöjda, kommenterar Hugo Andersson.
Samtidigt har en del även valt att parkera på södra delen av Bråstorpsvägen, vilket de ser som positivt då det gör att hastigheten dämpas när det finns fler parkerade fordon där.
På östra delen av Brunnsviksallén har parkeringen ökat till följd av taxan. De parkerade bilarna skymmer sikten och här finns ett behov av att hitta lämpliga åtgärder. Här föreslås det att införa p-avgift samt eventuellt förbjuda lastbilstrafik.
Centrum, gatuparkering och parkeringsplatser – avgiften blir kvar
Tidigare fanns problem med att parkeringarna ofta var fullbelagda. Här infördes en avgift på 9 kronor/timme på gatorna och 6 kronor/timme på de närliggande parkeringsplatserna.
Enligt utvärderingen finns det generellt en bra tillgång till parkeringsplatser nu och avgiften bedöms därför ha gett den effekt man önskade. Samtidigt behöver man ha koll på framtiden, då det kan bli färre parkeringar när det blir dags att börja bygga fastigheterna Buntmakaren, Bagaren och Ingenjören. Då behöver en ny översyn av parkeringsytorna göras.
Det har också varit problem med automaten vid Hamnparkeringen.
Drottninggatan 24h – avgiften blir kvar
En stor del parkerade fordon har försvunnit och man är nöjd med resultatet. I början valde flera bilister att parkera på villagatorna norr om Drottninggatan, men det har mattats av.
Dock har ett nytt problem uppstått på Nedre Rådmansgatan-Redareplan med fulla gatuparkeringar. Det ligger nu ett förslag på att införa p-avgift på dessa gator.
Gamla Motala verkstad – avgiften blir kvar
Här infördes en avgift på 3 kronor/timmen. Anledningen var att det blivit en uppställningsplats för bilar och släpvagnar, nästan som en form av upplag. I och med avgiften står parkeringen mestadels tom och används mest vid evenemang på Lokverkstan.
Industrigatan 24h – avgiften försvinner
Här infördes en avgift på 6 kronor/timme och en månadsbiljett på 300 kronor.
– Parkeringen sitter nästan ihop med Sporthallens parkering som är gratis. De båda ytorna borde ha samma lösning och det är inte så många som använt den parkeringen, säger Hugo Andersson.
Däremot behövs en översyn ske när det gäller gatuparkeringen på Industrigatan mellan avskärningen och pendlarparkeringen då de parkeringarna ofta är fullbelagda. Därför föreslås det nu att införa avgift där.
Ingenjör Nils Ericson – avgiften blir kvar
Här infördes en avgift på 6 kronor/timme samt månadsbiljett för 300 kronor.
Syftet med parkeringen var att den skulle vara till pendlare, men nyttjades mycket av de som bor eller jobbar i närheten. Därför var den ofta full. I och med p-avgiften har trycket lättat och det blivit lättare för pendlare att få plats.
Platens häst & Linden – avgiften blir kvar
En avgift på 6 kronor/timme infördes då parkeringen ofta var fullbelagd och det var svårt att hitta en parkeringsplats.
Parkeringen blev då i stället underutnyttjad. Sedan ökade beläggningen efter att man införde månadsbiljett men är fortfarande sällan mer än halvbelagd.
Varamon
En taxa infördes som man sedan ändrade till de mest strandnära parkeringarna. Nu kostar det under sommarmånaderna 20 kronor/timme på Lindgården, Gamla folkets park och vid tennisbanorna och 5 kronor/timme på övriga kommunala parkeringar i Varamon.
Kommunen bedömer utifrån synpunkterna efter sommaren att det fungerat bättre än tidigare år. Framkomligheten för räddningstjänst och renhållning bedöms som god och de boende har inte framfört några större synpunkter under sommaren, enligt utvärderingen. Parkeringen är bara avgiftsbelagd under sommarmånaderna.
P-plats för rörelsehindrade
Innan taxan infördes var det vanligt att de få p-platser som finns upptogs av samma fordon och det kunde vara svårt att hitta platser. Nu är det mer rörlighet på bilarna och större chans att det finns en ledig plats.
FLER FÖRSLAG
I utvärderingen finns också förslag på att införa parkeringstaxa på fler platser. Dessa är:
Brunnsviksallén, Nedre Borgmästargatan, Nedre Rådmansgatan, Timmermansgatan, Nedre Kaptensgatan och Redareplan samt på Industrigatan mellan avskärningen och pendlarparkeringen.
På Brunnsviksallén finns också förslag på att eventuellt förbjuda lastbilstrafik.
På vårdcentralen i Borensberg finns i nuläget inga planer på att införa parkeringsavgift.