Elektrisk passagerarfärja testades i Vättern

Göteborgsföretaget Cstrider vill satsa på kollektivtrafiksfärjor. Men då ställs höga krav på båtarnas utformning. Nyligen testkördes fordonet i Vättern eftersom glasen på färjan utvecklats i samarbete med Motalaföretaget Svenska Bussglas.

Cstrider har sedan 2023 utvecklat en elektrisk färja för kollektivtrafik i större städer. I veckan visades den upp för press och samarbetspartner: Svenska Bussglas.

Foto: Mikael Grahn

Motala2024-10-24 09:12

Elektriska passagerarfärjor kan snart bli verklighet i svenska storstäder som alternativ i lokaltrafiken. Åtminstone om Tobias Husberg får välja. Han är en av grundarna till uppstartsföretaget Cstrider från Göteborg, som sedan 2023 utvecklar en färjeprototyp för kollektivtrafik som är redo att tas i produktion redan under 2025.

Svenska Bussglas, med huvudkontor i Motala har varit delaktiga i projektet. De har försett prototypen med vindruta, samt sidorutor via sin filial i Göteborg.

Färjan har tidigare testats både i Östersjön och på västkusten, men idag är det dags för premiärturen i Vättern. Dagen till ära är höstblåsten som borta och Vättern ligger nästintill stiltje.

Vi möter upp Tobias Husberg och Patrick Melin, account manager på Svenska Bussglas vid Motala Båtvarv, där Husberg förbereder färjan för sjösättning.

undefined
Tobias Husberg är en av de fem grundarna till Cstrider, som startades våren 2023. Bakom sig har han den första prototypen av den utvecklade elfärjan som företaget siktar på att börja sälja under 2025: "Vi vill återta trafikvägarna på vatten, det är sällan trafikstockning i vattnet", säger han.

Under tiden förklarar Husberg att den elektriska färjan är ett bra och hållbart alternativ för avlastning av övrig lokaltrafik i storstäderna. 

– I större städer fastnar man ofta i lokaltrafik och bilköer. På vattnet är det mindre trafikerat och man rör sig alltid framåt, vilket i sig skapar mindre stress hos resenärerna, säger han.

Att utsikten är en viktig del av naturupplevelsen är han tydlig med.

– Jag vill inte att passageraren ska känna sig instängd.

Han pausar och fortsätter:

– Det skapar en otrygghetsfaktor. Lite som att befinna sig på en tunnelbana eller en buss med för mycket folk runtom kring sig.

Vad kostar färjan i inköp?

– Vi säljer inte bara en båt, utan ett paket om tre båtar där trafikövervakning och två flytbryggor inkluderas.
Prislappen börjar på tio miljoner beroende på vilken motor det är i paketet.

Patrick Melin, på Svenska Bussglas tycker det varit spännande att arbeta med projektet.

– Det är första gången vi ger oss in i den marina världen. Annars jobbar vi med glas till olika typer av fordon på land, som bussar, tåg, lastbilar.

Samir Rekic, VD på Svensk Bussglas instämmer med sin kollega.

– Det här ett segment vi vill jobba mer med. En fantastisk möjlighet om projektet slår, säger han.

Vad samarbetet ska resultera i är för tidigt att säga, enligt Melin. 

– Men vi hoppas på att fortsätta få leverera glas till färjan om den tas i produktion, säger han.

Kan ett fortsatt samarbete påverka verksamheten i Motala?

– I Motala har vi endast försäljning och montering av glas, det är huvudsakligen vår filial i Göteborg som blir påverkad, berättar han.

undefined
Färjan har plats för tolv passagerare och är helt eldriven.
undefined
F.v: Patrick Melin, Tobias Husberg och Samir Rekic under turen med passegerarfärjan i hamninloppet. "Den här färjan skulle jag kunna se åkandes mellan Varamon och hamnen", säger Samir Rekic.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!