MOTALA
- Tjugotrekommasjuttio gånger nio meter åt gången. Vi gjuter i hederlig brobetong och det går ganska fort. Redan i morgon (fredag) kan man gå på banan, berättar en märkbart glad Lars Andersson, projektledare på NCC.
Den del av stålbron som ska lanseras från norra sidan är redan färdig. Nu ska tre liknande betongsektioner gjutas på plats i en så kallad formvagn som flyttas framåt för varje gjutning. Det är bara mittenpartiet som gjuts just nu. Sedan går man vidare med sidorna och för dem finns särskilda formvagnar. Ett stort arbete.
- Men det har gått bra. Det är en stor dag när man får dit första delen av vägbanan!
För en som gillar kuriosa kring bygget så berättar Lars Andersson om en sak som många kanske inte tänker på:
- Bron konstrueras på plats. Allting är noga beräknat men de slutliga ritningarna får vi hela tiden efterhand som vi påbörjar ett nytt moment. Det kan i bland innebära viss fördröjning.
Och så en liten nyhet: Redan på måndag tar man nästa stora steg. Då är det dags för ännu en stor lansering av stålet, från södra sidan. När den är färdig kommer bron att sticka ut lite mer och man får en bättre bild av hur ska se ut.