– Vi gör det dels för att peka mot vår stora butik, men också för att visa att Erikshjälpen finns. Vi är ganska kända nerifrån landet upp hit, efter Stockholm försvinner det ganska mycket, säger Joakim Ragnar.
Sommarbutiken kommer att ha öppet under sex veckor. Målgruppen är både turister och Motalabor.
– Vi tänker lite utlandskänsla, lite Gotlandskänsla.
Vad är utbudet?
– Det är mycket hem och hushåll och kläder. Lite utvalt sortiment kan man säga, lite i ovankant. Och lite märkesgrejer.
Butiken som är 25 kvadratmeter stor kommer att tillåta två kunder inne åt gången.
– Den är inte stor men den är jättecharmig. Det är lite vingligt och dant.
Joakim Ragnar tror att det, i alla fall till en början, kommer att komma mycket folk. På grund av detta kommer kunderna endast att få vara inne i butiken under en begränsad tid.
– Du får ett visst antal minuter du får inne i butiken, för att alla ska får chansen.
För att hålla butiken igång kommer man bland annat att ha fyra feriearbetare till sin hjälp – de flesta har tidigare har praktiserat på Erikshjälpens stora butik ute i Bråstorp.
Enligt Joakim Ragnar är intresset för second hand fortsatt högt, de får gott om gåvor och har fortfarande många som handlar.
Vad är syftet med Erikshjälpen? Var går överskottet?
– Det är socialt och humanitärt för barn och unga i världen, men också mer och mer i Sverige. Vi ser oss som en barnrättsorganisation.