På Mineralvägen är det ungefär 15 betäckningar (brunnslock och liknande) som ska bytas.
– Vi lyfter upp, rensar asfalt under och sätter dit de nya betäckningarna, säger John.
Har du bytt brunnslock i hela stan?
– Nej, Jag har inte varit så länge på Peab, jag är ny, säger John.
Hur är det att jobba med sånt här?
– Det är bra, det är roligt när det blir skillnad.
Bästa med jobbet?
– Det är skönt att vara ute, och lite varierande arbete.
Hur är det på vintern?
– Då är det ledigt, det är säsongsarbete. Så det är behagligt.
Ove Andersson, gatuingenjör, flikar in:
– De här typen av jobb går inte att göra på vintern, då är asfaltsverken stängda och det är för kallt ute, säger han.
De som jobbar på vägarna har ett utsatt jobb. Bilister som kör för fort förbi är ett problem.
Hur är det att jobba i trafiken?
– Det funkar väl bra. Det är väl alltid några som kommer och kör lite för fort. Så är det alltid, säger John.
Är det ett irritationsmoment?
– Man reagerar om någon gasar riktigt, men det är inte så många som tur är. För det mesta går det lugnt, säger han.
Ove Andersson igen:
– När man jobbar ute lyssnar man nästan hela tiden efter ljud; rusande motorer, bromsar eller lastbilar. Det sitter i bakhuvudet. Även fast man inte ser har man lite koll på vad som händer runtikring.
– Man tittar upp om det är något annorlunda ljud så är det. Man kan inte stå och titta hela tiden, säger John.