Här får bilisterna vara redo med gasen

40, 60, 50, 60, 40. Och så 50 igen. På en sträcka av 1,6 kilometer hopar sig hastighetsskyltarna på Vickerkullavägen.

RYCKIGT. Hastigheterna ändras fem gånger på Vickerkullavägen.

RYCKIGT. Hastigheterna ändras fem gånger på Vickerkullavägen.

Foto: Roger Samuelsson

Motala2016-10-02 08:15

Flera läsare har hört av sig till MVT-redaktionen med synpunkter på de olika fartbegränsningarna. Några tycker att de är helt omotiverade, andra att de orsakar en ryckig körning som i sin tur genererar i större utsläpp och en försämrad miljö. Värst är det under en 500-meterssträcka där hastigheterna ändras hela fyra gånger.

Anders Ekinge, enhetschef på planeringsenheten Gata och Park hos Motala Kommun, förklarar varför hastighetsbegränsningarna på Vickerkullavägen ser ut som de gör.

– Vid övergångsställen längst österut måste begränsningen vara 40 km/h för att värna de oskyddade trafikanterna. Vid övergångsstället mitt på Vickerkullavägen råder god sikt åt båda håll och hastigheten 50 km/h kan tillåtas. I övrigt är vägen av sådan standard att 60 km/h är rimligt.

Hos Vadstena Trafikskola kan man förstå Motalabornas kritik, men trafikskoleläraren Kajsa Rohlén vill ändå trycka på hur viktigt det är att hastigheterna är korrekt satta.

– Att man går ned till 40 km/h vid några partier är inte konstigt, vid båda platserna korsas vägen av gång- och cykelbanor. Det är en grundregel att man inte kör fortare än att man har möjlighet att stanna. Som exempel kan nämnas att en hastighetsökning från 30 km/h till 50 km/h innebär en tre gånger längre bromssträcka, förklarar hon.

– Vad jag däremot kan ha synpunker på är att man höjer till 60 km/h direkt efteråt. Det är ganska meningslöst när det handlar om så korta sträckor, det känns som att man vill kompensera för 40-sträckan och sån här körning är förstås inte bra för miljön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!