Flera läsare har hört av sig till MVT-redaktionen med synpunkter på de olika fartbegränsningarna. Några tycker att de är helt omotiverade, andra att de orsakar en ryckig körning som i sin tur genererar i större utsläpp och en försämrad miljö. Värst är det under en 500-meterssträcka där hastigheterna ändras hela fyra gånger.
Anders Ekinge, enhetschef på planeringsenheten Gata och Park hos Motala Kommun, förklarar varför hastighetsbegränsningarna på Vickerkullavägen ser ut som de gör.
– Vid övergångsställen längst österut måste begränsningen vara 40 km/h för att värna de oskyddade trafikanterna. Vid övergångsstället mitt på Vickerkullavägen råder god sikt åt båda håll och hastigheten 50 km/h kan tillåtas. I övrigt är vägen av sådan standard att 60 km/h är rimligt.
Hos Vadstena Trafikskola kan man förstå Motalabornas kritik, men trafikskoleläraren Kajsa Rohlén vill ändå trycka på hur viktigt det är att hastigheterna är korrekt satta.
– Att man går ned till 40 km/h vid några partier är inte konstigt, vid båda platserna korsas vägen av gång- och cykelbanor. Det är en grundregel att man inte kör fortare än att man har möjlighet att stanna. Som exempel kan nämnas att en hastighetsökning från 30 km/h till 50 km/h innebär en tre gånger längre bromssträcka, förklarar hon.
– Vad jag däremot kan ha synpunker på är att man höjer till 60 km/h direkt efteråt. Det är ganska meningslöst när det handlar om så korta sträckor, det känns som att man vill kompensera för 40-sträckan och sån här körning är förstås inte bra för miljön.