– Broarna är egentligen det område där vi kommit kortast, säger Hugo Andersson, enhetschef lantmäteri / gata och park.
För två år sen besiktigades Hamnbron, gamla Rv 50 bron, Charlottenborgsbron och Borenshultbron.
– Vi har fått en åtgärdslista, sen har vi inte omsatt den i praktiken än på grund av personalbrist. Det är sådant vi försöker komma igång med nu i år.
Det många olika bitar som behöver ses över. Allt från mindre jobb, till stora maskinella utbyten.
– Det kan vara olika delar som börjar falla på åldersstrecket beroende på vilken bro man tittar på.
I år lägger kommunen 1,5 miljon på stadens broar. Till nästa år vill tjänstemännen se en ökning upp till 3,7 miljoner. Till 2024 föreslås 2,7 miljoner, till 2025 2,8 miljoner.
– Det kommer fluktuera från år till år beroende på vad vi behöver göra. Ska man byta ut den stora dyra tekniken som lyfter gamla rv 50 bron, är det en ganska stor utgift. Är det inte ett sådant byte under ett år, är det lägre kostnad.
Hamnbron och gamla rv 50 bron är i värst skick, uppger Andersson.
Hur akut är det?
– Det är inte akut på dagen, men vi vill absolut inte att det ska ske nån olycka, eller att bron inte går att öppna när båttrafiken är igång. Det blir inte bli billigare om vi behöver göra det akut.
Han tillägger:
– Det är möjligt att det skulle gå att köra dem ytterligare fem år utan att byta vissa saker, men då börjar man tangera gränsen för vad som är säkert. Vi vill förekomma, hellre än att förekommas.