Det stjäls cyklar som kanske aldrig tidigare i Motala, menar Anders Engström.
Och det är framförallt elcyklar som tjuvarna riktar in sig mot.
– De är relativt dyra i inköp och ger en bra slant om de skulle säljas vidare, säger Anders och fortsätter:
– Bara ett batteri kostar mellan fem och sex tusen kronor. Det är mycket pengar för vem som helst.
En elcykel av standardmodell har en prislapp från 20 000 kronor och uppåt, förklarar Anders vidare.
– Det finns förstås ännu dyra modeller, men en brukscykel toppar kanske kring 30 000 och att få en sådan stulen är en jobbig historia som ingen vill uppleva.
Under våren och sommaren skjuter stölderna i höjden, hävdar Anders.
– Det är säsongerna då folk börjar använda sina cyklar i större utsträckning.
– Till och från jobbet är exempelvis vanligt när vägarna blir torra och fina.
Nu arbetar branschen för högtryck för att göra det svårt för tjuven.
Batterier som integreras i cykelns ram är en variant som är under ständig utveckling.
Bättre och säkrare låsanordningar är en annan.
Rörelselarm är samtidigt kanske det som får mest uppmärksamhet för tillfället.
– Det aktiveras av cykelns ägare och ger ifrån sig ett skarpt tjutande ljud ifall cykeln skulle komma i rörelse, förklarar Anders som hävdar att ingen kan undgå att höra larmet om det skulle gå igång.
– Det finns varianter som ligger kring 100 decibel. Ingen missar det, jag lovar.
Komplettera gärna cykelns standardlås, fortsätter Anders:
– Vajer eller kätting är en bra investering, säger han.