Den eldrivna båten är designad av ett svenskt och ett norskt team och ska mellan den 19 och 25 juli styras av Gordon Strömfelt, en del av Strana-teamet, genom Göta kanal på en laddning. Detta är jungrufärden för båten som är första utgåvan av modellen. Att den historiska kanalen blev utvald är enligt Strömfelt en självklarhet.
– Kanalen är en blå ådra som förenar landet som vi hoppas att vi kan göra lite grönare. Det är också en bra sträcka för att demonstrera räckvidden som båten har, på detta sätt förenar vi svensk industrihistoria med en hållbar framtid, säger Gordon Strömfelt.
Båten har, enligt företaget, en räckvidd på ungefär 200 sjömil i 5 knops fart vilket motsvarar cirka 370 km. Under resan väntas 5-7,5 knop vara snitthastigheten och de planerade stoppen är Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Karlsborg, Motala, Berg, Norsholm, Söderköping och Mem samt Stegeborg för att sedan fortsätta upp mot Stockholm. Under onsdagen stannade båten till i Motala gästhamn.
– Hittills har det gått bra och som väntat, vi har halva batteriet kvar så vi ser ut att klara resan som planerat. Att ta sig över Vättern drog ganska mycket batteri men det hade vi räknat med. Nu ska vi snart vidare och det ska bli kul att slussa nedströms.
Strana är 7 meter lång och 2,25 meter bred och väger 950 kg. Den kostar cirka 860 000 kronor med basuppsättning med ett 20kw/h batteripack, men det kommer gå att lägga till bland annat ett starkare batteripack för extra kostnad. Företaget har garanterat leverans av 20 båtar fram till maj 2021.
För att rusta för en framtid med fler båtar av den här typen har Göta kanalbolag börjat göra laddplatser längs kanalen, enligt anläggningschef Stefan Ljungblad.
– Vi hoppas och tror att vi kommer se fler och fler av dessa båtar och vi har redan börjat rusta med diverse laddstolpar vid utvalda platser längs vattnet, säger Stefan Ljungblad.
Gordon Strömfelt har sedan 2007 jobbat inom elbilstutveckling och menar nu att det är dags att elbåtar blir lika vanligt som elbilar.
– Ända sen jag fick barn så fick jag ett annat framtidstänk. Så nu kör jag den här båten för jag känner att jag vill spänna bågen och bana väg för nya varianter och för att visa att det är möjligt att ställa om även båtar till eldrift och att det funkar fint, säger Gordon Strömfelt.