Gott samråd runt Vättern

Ensam är inte stark runt Vättern. Till och med Göta kanalbolag ser andra företagare som nyckeln till sin framgång.

ÖDESHÖG 20140409  
Kräftriket har ersatts av ett nytt Runt Vättern-samarbete som drivs av två privata företag, Sahln & Co och Svecia Travels.
Bilden: Frv Karin Käverö, Stefan Sahln och Lotta Karlsson på mötet.
Bild Jeppe Gustafsson

ÖDESHÖG 20140409 Kräftriket har ersatts av ett nytt Runt Vättern-samarbete som drivs av två privata företag, Sahln & Co och Svecia Travels. Bilden: Frv Karin Käverö, Stefan Sahln och Lotta Karlsson på mötet. Bild Jeppe Gustafsson

Foto: Jeppe Gustafsson

MOTALA2014-04-10 08:07

Kräftriket har ersatts av ett nytt Runt Vättern-samar­bete som drivs av två privata företag, Sahlén & co och S­vecia travels.

I går hade de samlat turist­entreprenörer runt hela sjön för att presentera samarbetet men också för att höra vad de två oändligt viktiga aktörerna Göta kanalbolag och Vättern­rundan har på gång.

Ett par entreprenörer fick också ta scenen i besittning på biografen i Ödeshög och berätta om hur de arbetar.
Eva-Lena Frick, Vättern­rundans vd, och Mattias Flodström, tjänsteman på Östsam, berättade om sin vision om en cykelled runt Vättern.

– Fortfarande är allt på idéstadiet. Blir det ingenting av har vi ändå sparkat i gång en massa goda samarbeten runt sjön, sa Eva-Lena Frick som p­oängterade att den bilfria cykelleden är ett projekt som är helt skilt från Vätterrundan.

Det riktigt nya var att l­edens tillskyndare fått höjdare på Trafikverket att vänd­a. Från att ha haft inställningen att det inte blir en krona till detta, så har ett intresse väckts fastän det är ett miljardprojekt.

– Kan vi hitta innovativa lösningar och koppla ihop ett bygge med test av nya m­aterial är Trafikverket beredd att skjuta till pengar, sa Mattias Flodström.

Han hoppas att en bilfri cykel­led ska finnas om 6–8 år (förstudie finns klar sedan ett par veckor tillbaka).
Anna Meyer, marknads- och informationschef för Göta kanal, nämnde att kanal­bolaget har 89 företag som officiella partners.

– Nyckeln till fortsatt framgång för oss är det företagsnätverk som vi har, ansåg hon.

Medan kurvan för antalet fritidsbåtar är stadigt på nedåtgående så ökar antalet besökande cyklister och hus­bilar. Den stora utvecklingen sker således på land.
I år investerar kanalbolage­t 15 miljoner i Borensberg med bland nya ställplatser för husbilar.

Ett samarbete mellan Runt Vättern och kanalbolaget är kanske, trodde Anna Meyer­, framför allt fruktbart på den utländska marknaden. P­aketresor med möjligheter att hyra en fritidsbåt för färder både på Vättern och i kanalen?  Tyskarna är, konstaterade­ hon, svaga både för stora sjöar­ och rent vatten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om