Kräftriket har ersatts av ett nytt Runt Vättern-samarbete som drivs av två privata företag, Sahlén & co och Svecia travels.
I går hade de samlat turistentreprenörer runt hela sjön för att presentera samarbetet men också för att höra vad de två oändligt viktiga aktörerna Göta kanalbolag och Vätternrundan har på gång.
Ett par entreprenörer fick också ta scenen i besittning på biografen i Ödeshög och berätta om hur de arbetar.
Eva-Lena Frick, Vätternrundans vd, och Mattias Flodström, tjänsteman på Östsam, berättade om sin vision om en cykelled runt Vättern.
– Fortfarande är allt på idéstadiet. Blir det ingenting av har vi ändå sparkat i gång en massa goda samarbeten runt sjön, sa Eva-Lena Frick som poängterade att den bilfria cykelleden är ett projekt som är helt skilt från Vätterrundan.
Det riktigt nya var att ledens tillskyndare fått höjdare på Trafikverket att vända. Från att ha haft inställningen att det inte blir en krona till detta, så har ett intresse väckts fastän det är ett miljardprojekt.
– Kan vi hitta innovativa lösningar och koppla ihop ett bygge med test av nya material är Trafikverket beredd att skjuta till pengar, sa Mattias Flodström.
Han hoppas att en bilfri cykelled ska finnas om 6–8 år (förstudie finns klar sedan ett par veckor tillbaka).
Anna Meyer, marknads- och informationschef för Göta kanal, nämnde att kanalbolaget har 89 företag som officiella partners.
– Nyckeln till fortsatt framgång för oss är det företagsnätverk som vi har, ansåg hon.
Medan kurvan för antalet fritidsbåtar är stadigt på nedåtgående så ökar antalet besökande cyklister och husbilar. Den stora utvecklingen sker således på land.
I år investerar kanalbolaget 15 miljoner i Borensberg med bland nya ställplatser för husbilar.
Ett samarbete mellan Runt Vättern och kanalbolaget är kanske, trodde Anna Meyer, framför allt fruktbart på den utländska marknaden. Paketresor med möjligheter att hyra en fritidsbåt för färder både på Vättern och i kanalen? Tyskarna är, konstaterade hon, svaga både för stora sjöar och rent vatten.