– Vi vill ge skolans pedagoger enkla verktyg för att lättare få ut eleverna i skogen och ta med grundläggande utbildningstid till en miljö som på många sätt främjar eleverna, säger Louise Ferm, utbildningsledare för Skogshjältarna.
Konceptet med Skogshjältarna är en metod som stärker barns hälsa både fysiskt och psykiskt. Skogshjältarna ger skolan metoder och verktyg för att fylla utevistelsen med meningsfullt innehåll.
Hon berättar att Skogshjältarna finns på riksnivå och att Motala kommun anses stå lite i framkant.
– De är en av få kommuner som valt att ta utbildningen till alla fritidshem. Främst utbildas personal från förskoleklass till tredje klass.
Vad kan man förväntas att det ger om det är en stor satsning som kommunen gör?
– Planen är ju inte att det ska ta bort klassisk undervisning i klassrummen utan vara ett komplement då och då. Det går utmärkt att hålla flera olika lektioner utomhus i exempelvis svenska, matematik eller NO.
Ge exempel på vad för aktiviteter de kan göra?
– Man kan till exempel träna matematik genom att samla kottar, pinnar eller stenar. Men det kan också vara något så enkelt som att balansera på stockar eller bara ligga helt stilla på marken och kolla på trädtopparna och molnen. Man ser också lättare årstidsväxlingar och kretslopp när man är på plats i naturen.
På vilket sätt främjas eleverna?
– Att vistas i utomhusmiljö är vetenskapligt bevisar att det har positiv inverkan på måendet. Att ta ut lärandet i skogen tar också bort risken för höga ljudnivåer och barnen kan lättare komma ner i varv. Det är också ett bra arbetssätt för barn med koncentrationssvårigheter. Sen ger det också allmännyttig kunskap som hur man håller sig torr, varm och mätt i naturen eller hur man navigerar i naturen.
Vad ger utbildningen för personalen?
– Redskap för att fylla utevistelsen med meningsfullt innehåll, utifrån läroplanens mål samt metoder för att arbeta med barns rättigheter och värdegrundsarbete kopplat till friluftsliv. Det ger också grundläggande kunskaper om allemansrätten och hur man förmedlar den kunskapen till eleverna.
– Det ska vara ett enkelt sätt att upptäcka naturen som en lekplats och miljö för upplevelser.