Helt ny i politiken tar Lotta Lexén (M) över rollen som bildningsnämndens ordförande.
Skolresultaten är i Motala lägre än i många andra kommuner, och sjönk även under 2022. Hur tänker du att ni kan vända den trenden?
– Vi har den nya utvecklings- och utredningsenheten som jobbar med att få fram underlag för att se var det brister. Jag har verkligen en god förhoppning om att det arbetet kommer att bära frukt, så att vi tidigare kan sätta in insatser på rätt platser.
Var tredje niondeklassare väljer gymnasium i en annan kommun än Motala. Hur ser framtidens gymnasieskola ut här?
– Det håller på att utredas just nu. Vi har ett samarbete med Mjölby framför allt, säger Lexén och lyfter att den grupp som just nu arbetar med frågan kommer att återkomma med en rapport i vår.
– Man kommer ha tittat på både kompetensbehov, lokaler och annat. Det kommer vara en första överblick över hur vi kan jobba större och tillsammans. Jag törs inte alls svara på vad de kommer att landa i för slutsatser och hur vi då gör våra skolor attraktivare.
Vidare spekulerar Lexén i om målet verkligen behöver vara att alla elever ska välja kommunens egna gymnasieutbildningar.
– Vi kanske inte ska ha alla här? Det kanske ska nischas, så att vi blir bäst på vissa saker och man till och med kommer hit för att läsa det? Det ska bli väldigt intressant att se vad den här gruppen kommer tillbaka med i sin översyn av gymnasieskolorna.
Det är brist på behöriga lärare och förskollärare i hela landet. Hur tror du att man kan locka dem till Motala?
– Jag hoppas att vi kan starta Campus Motala, så att vi kan utbilda förskollärare. Jag tror då att vi kommer få fler närboende som utbildar sig och som då också jobbar här. Jag ska på en konferens med Skolverket i februari som handlar just om kompetensförsörjning, så jag ska sätta tänderna i frågan. Det är självklart jätteviktigt.
Landsbygdsskolorna har diskuterats flitigt, senast Österstad. Hur kan man säkra en god undervisning i skolor som har ett lågt elevantal?
– Jag tror på större skolenheter just för att fler elever ger bättre kringorganisation – man kan ha bra bibliotek, idrottssalar, slöjdsalar, lärarresurser och stödfunktioner. Jag tror att vi behöver gå mot större enheter, för att göra det bättre för individen.