Den parkeringsutredning som pågått en längre tid har nu mynnat ut i konkreta förslag. Där anges bland annat att det ska bli möjligt att ta ut parkeringsavgifter på andra kommunalt ägda platser än i centrum.
I förslaget delar centralorten in i tre olika områden. Gångzon som innefattar centrum, Verkstadstorget, delar av Ekön, Råssnäs centrum och Charlottenborgs centrum, föreslogs kunna få p-avgifter på mellan 0 och 50 kronor i timmen.
– Vi ändrade det förslaget till mellan 0 och 30 kronor istället. 0-50 kronor kändes som ett för stort spann och det finns ingen anledning att ta höjd för så höga taxor när vi inte kommer att acceptera så höga avgifter, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).
Inom det som kallas cykelzon och som omfattar stora delar av centralorten är förslaget att det ska vara möjligt, om samhällsbyggnadsnämnden finner skäl för det, att införa p-avgift på mellan 0 och 20 kronor i timmen. Det skulle bland annat göra det möjligt att införa en p-avgift i Varamon framöver.
– Ja, det skulle vara möjligt om det här förslaget går igenom i fullmäktige, säger Kenneth Söderman.
Inom bilzonen, vilket utgörs av resterande Motala kommun, skulle det vara möjligt för samhällsbyggnadsnämnden att gå vidare med förslag om p-avgifter på 0-10 kronor.
– Det här förslaget som nu ska till fullmäktige innebär att de högsta taxan kan bli upp till 30 kronor. I dag är den högsta taxan som vi har sex kronor. Förslaget innebär också att vi kan ta ut avgifter utanför tätorten, säger Kenneth Söderman.
En annan del i förslaget är att exploatörer som vill bygga exempelvis bostäder i sina beräkningar kan få sänkt krav på antalet parkeringsplatser om de inför åtgärder som minskar behovet av bil, exempelvis bilpooler.
Ni har tidigare sagt att ni vill ha gratis parkering. Nu har ni förslag som kan innebära höja och nya avgifter. Hur tänker ni där?
– Vi ville pröva p-skiva i centrum, men det visade sig krångligt och handlarna var inte så intresserade som vi trodde. Nu har vi fri parkering på lördagar istället. Vi får utvärdera det och se, säger Kenneth Söderman.
Om förslaget går igenom i fullmäktige möjliggör det ändrade taxor. Det blir sedan samhällsbyggnadsnämnden som får föreslå nya taxor. Nämndens ordförande, Caroline Unéus (M), kan i dagsläget inte svara på hur nämnden kommer att agera om förslaget går igenom.