Samhällsbyggnadsförvaltningens ledningsgrupp har gett Gata och park i uppdrag att titta på Motala kommuns parkeringstaxor. På onsdag ska samhällsbyggnadsnämnden fatta ett beslut.
– Det här är ett förslag och när det har passerat nämnden är det inte säkert att det ser likadant ut, men på det stora hela innebär det här att vi kommer ta betalt på många fler platser om det här går igenom. Det är den stora förändringen, säger Daniel Persson, trafikingenjör i Motala kommun.
I dag tar kommunen betalt på två platser – Varamon och Motala centrum (området kring Drottninggatan, Vadstenavägen, Skolgatan och Platensgatan).
Några av parkeringarna som i dag är avgiftsfria, men som riskerar att avgiftsbeläggas, är Linden/Platens Häst (vid resecentrum) och flera gatuparkeringar i centrum.
Kommer det att finnas några avgiftsfria parkeringar kvar, om det här förslaget klubbas?
– Det kommer finnas massvis av gratisparkeringar, men inte så många i centrum.
Vilka redan avgiftsbelagda parkeringar kan få den största höjningen?
– Sett till belopp får man säga att det är gatuparkeringarna i centrum. Det kostar 6 kronor (per timme, reds anm) i dag och det kommer att kosta 12 kronor enligt liggande förslag.
Enligt förslaget ska kommunen dessutom återinföra taxor dag före rad dag i centrum, mellan 09:00-15:00.
Enligt tjänstemännen behöver kommunen, för att även fortsättningsvis kunna tillhandahålla parkering i Motala, ta ut avgift för fler parkeringar framöver. Det finns också miljömässiga aspekter med att se över kommunens parkeringstaxor.
– Genom att höja taxan blir det en högre acceptans kring att ta bussen in till centrum jämfört med vad det är i dag, för i dag är det billigt och bra att välja det miljömässigt sämsta sättet. Blir det dyrare att parkera så kanske fler väljer att ta cykeln eller bussen, säger Daniel Persson.
Kommunen lade till parkeringstaxor för Varamon för två år sedan. Taxorna i Motala centrum har däremot varit oförändrade i 15 års tid. Samtidigt har kommunens kostnader för att tillhandahålla parkering ökat, enligt Daniel Persson. Det på grund av höjda avgifter för bland annat drift, asfaltering, linjemålning, personal och material. Parkeringsövervakning, kassasystem samt dagens drivmedelspriser är andra kostnadsfaktorer.
– Det är fruktansvärt dyrt att tillhandahålla parkering, säger han.