Företaget: "Har mått jättedåligt och det är stressande"

Enligt Carl Pettersson, vd för Svea student, skulle företaget ha kunnat behålla hela summan utifrån det avtal som finns. Ändå har de valt att ersätta samtliga kunder med en tredjedel av bokningsbeloppen.

I år firas studenten på ett annorlunda sätt, utan studentflak och stora folksamlingar.

I år firas studenten på ett annorlunda sätt, utan studentflak och stora folksamlingar.

Foto: Erik Svensson/arkiv

Motala2020-05-15 07:46

– Det mesta av jobbet för oss är ju alla förberedelser. Vi har trots detta gett tillbaka det vi har haft råd med då corona slår hårt mot oss småföretagare, säger vd:n.

Han lyfter fram att företaget, utöver kostnaderna för beställningarna, även har andra fasta utgifter som måste betalas. 

– Vi hoppas att staten tar sitt ansvar och hjälper oss. I så fall kommer vi ge tillbaka mer till studenterna. Vi ser även över om vi kan ge tillbaka i form av presenter eller kostnadsfri hyra av högtalare till en fest eller liknande, säger Carl Pettersson.

Han poängterar också att företaget aldrig bokat av några tjänster, utan informerat kunderna om att de inte kan leverera flak efter folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– Vi vill men vi får inte.

Du frågar via ett brev en förälder om det är rättvist att ge några full återbetalning och resterande inget innan ni går i konkurs. Är det en rimlig fråga till en kund?

– Jag tycker att det är okej att föra en öppen dialog där man bollar. Vi tar gärna feedback också och därför vill man ställa en fråga vad de tycker är rimligt.

Är pågående pandemi besvärlig för er?

– Ja, verkligen. Vi har mått jättedåligt och det är stressande. Det drabbar oss både ekonomiskt och psykiskt och är även besvärlig, så klart, för våra kunder. Hade vi fått leverera studentflaken hade allt varit frid och fröjd nu, säger Carl Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!