Tre företagare, i olika branscher, med olika erfarenhet.
Är det roligt att vara företagare i Motala kommun?
– Absolut, säger Ola Petré, handlare.
– Jag har roligt var jag än är, säger Tommy Jerhammar, kulturarbetare.
– Både ja och nej, det är upp och ner, säger Rabi Aho, tandläkare.
Petré är positiv till de dialoger som kommunen och Tillväxt Motala för med näringslivet.
– Men det är så att vi som företagare får lite ta för oss också, man bjuder inte på en räkmacka, säger han och tillägger att det handlar om samverkan.
– Vårt förhållande inom kulturen är mycket mer komplicerat, säger Jerhammar och menar att det finns med i ”fina skrivningar” men ses inte som en tillväxtfaktor.
– Det är bland annat mycket hallsnack i den här kommunen men aldrig en konsthall.
Aho är ganska ny företagare i Motala.
– Det som slår mig direkt är att det är en liten stad och går det bra så sprids det. Gör man något måste man göra det långsiktigt.
Genom att företagare samverkar på olika sätt kan det ske förändring tror de. Petré tar centrum som exempel där handeln har det tufft men där en blandning med fler restauranger, vårdcentral, tandläkare, kultur och annat troligen är framtiden.
För att näringslivet ska fungera är de tre runt bordet inne på att företagare har nytta av att mötas över branschgränser.
– För dem som är nya är det en fantastisk möjlighet att träffas, säger Petré.
Aho håller med men tillägger att tiden som nystartad ofta inte räcker till.
Svenskt näringslivs mätning av företagsklimat visar att bristen på kompetens är en svårighet för många.
– Inte för oss. Handeln har en jättefin utbildning här i stan, där är man långt framme, säger Petré.
– Det finns inte så stort utbud, det är svaret. Det är svårt att hitta tandläkare och tandhygienister, säger Aho och tillägger att utbildningen bara finns på få platser och att det är en del i problemet.
I kulturbranschen är de flesta enmansföretagare, men de vill bli fler.
– Vi håller på, i Kulturstadsdelen, och inventerar allt från lägenheter till verkstäder för att få hit fler. Vi vill att det ska bli attraktivt, säger Jerhammar.
Aho tar ett vidare perspektiv i frågan och säger:
– Vi måste vara attraktiva arbetsgivare. Bra personal är a och o. Man måste ha rätt incitament för att jobba, bra förutsättningar, gärna bo nära jobbet och ha ett bra familjeliv. Det tycker jag till stor del att Motala är bra på att erbjuda.
Att koppla Motala mot en större stad som Linköping är bra men han ser gärna att man tänker större.
– Jönköping växer och har en jättestor tillväxt. Men många har svårt att köpa en bostad där och kanske kunde Motala vara ett alternativ om man kan göra bra kommunikationer, säger han och tror också på att Motala skulle kunna knyta till sig kompetens genom det.
De kommer in på behovet av en vision för näringslivs- och samhällsutveckling, där de inte är överens.
– Kommunen har ingen framtidsvision. Det är när stora företag kommer hit, som Lalandia och Serneke, som man följer med. Men var är visionärerna bland politikerna? säger Jerhammar.
– Men ett litet hopp finns, för nu börjar man planera långsiktigt för hur Motala ska nå 50 000 invånare år 2040. Det är underbart, det är första gången man har pratat om det, säger Petré.
I mätningen av företagsklimat ställs frågor om politikers och tjänstemäns inställning till företagande. Motalaföretagares svar ger ett snitt runt tre på skalan ett till sex.
– Det finns en bra grundnivå på politikerna i Motala och det har man visat i detta med enigheten om Lalandia tycker jag, säger Petré.
Jerhammar är kritisk till politiken men har god kontakt med tjänstemännen. Aho ska flytta sin verksamhet till nya lokaler.
– Det är inte jättesmidigt att få tillstånd men vi är jättetacksamma för den kontakt vi har här. Jag har försökt att starta i Jönköping också, men det har tagit tid med bygglovsprocessen. Här gick det jättesmidigt, de var mycket tillmötesgående.
Vad vill ni skicka med till politikerna inför höstens val?
– Enkelt sagt – koppla på Jönköping och skapa möjlighet att bygga ett spa-hotell i Varamon, säger Aho.
– Kompetensutveckling på allvar av politiker och tjänstemän när det gäller kultur som tillväxtfaktor. Och en konst- och visionshall, säger Jerhammar.
– Långtidsplanering och jobba hårt med vision 2040 för den innehåller så mycket, säger Petré.