Nästan 600 grader i motorn, rotorblad på 2,5 meter i diameter och tankad med äkta jetbränsle. Det var svårt att inte imponeras av Alf Eks helikopter, när den trots hård vind höll sig stadig bland molnen.
– Närmare en riktig helikopter kommer man inte. För att flyga den måste man tänka som en pilot och är man inte skärpt så skiter det sig, berättar Ek.
För tredje året i ordningen så arrangerade Scale Heli Sweden och Motala Modellflygklubb en flygträff på fältet utanför Fornåsa. Fokus låg liksom tidigare på skalahelikoptrar, alltså fordon som både ser ut och rör sig som originalet. Kring fältet fanns dock inte bara helikoptrar uppradade. Med jämna mellanrum gick brandsläckare att skymta.
– Och vi har en fyrhjuling som kan släcka om någon kraschar i fältet. Säkerheten är alltid viktig, men ännu mer nu när brandrisken är så hög.
Nytt för i år var, förutom den oturliga brandrisken, främst antalet ansikten. Trenden verkar hålla i sig, för Motala Modellflygklubb fortsätter växa. I dagsläget har gruppen 240 medlemmar.
– Det visar på att vi växer och att vi lyckats bygga upp ett bra forum. Inte minst utlänningar har börjat gå med. Greker, amerikaner, intresset finns i hela världen, menar Mattias Sjöholm från Motalaklubben.
Ingen var så långväga som från Grekland i år, men Bo Langemark hade i alla fall rest från Stockholm med sina flygande maskiner.
– Annars så umgås man ju bara med sina gelikar på Facebook, då är det här roligare, säger han.