Bimex Verktyg AB har tidigare sökt personal på traditionellt sett, via annons i dagspress.
– Det är väldigt sällan vi rekryterar från den annonseringen säger Kristoffer Böök, vd på Bimex och ordförande i Tillväxt Motalas branschråd för industri och tillverkning.
De får helt enkelt inga sökande.
Många inom industri och tillverkning är trogna sin arbetsgivare.
– Rörligheten är ganska låg tror jag, säger Böök.
I och med att det är svårt att få tag på folk behöver arbetsgivarna vara rädda om sin personal.
– Det är jättejobbigt att hitta folk så man måste ta hand om dem man har, säger han.
Bristen på personer med rätt kompetens gör att det kan vara svårt för företag att växa.
– Om vi ska utöka vår verksamhet måste vi kunna tillgodose vårt personalbehov.
För Bimex del har personalbehovet kunnat klaras av genom en nära knytning till utbildningsföretaget Montico som utbildar bland annat svetsare och CNC-operatörer.
Bimex erbjuder möjlighet till praktik under utbildningen. I en del fall har det sedan lett till provanställning och sedan vidare till tillsvidareanställning.
– Vi har haft tur att hitta bra medarbetare, säger han.
Förekomsten av yrkesutbildningar på orten är viktigt, men det krävs en kommunikation mellan utbildningsanordnare och näringsliv. Både för företagen och de som studerar är det viktigt att det finns ett behov både i nuet och i framtiden.
Samtidigt brottas industriprogrammet med få sökande år efter år, något som Kristoffer Böök tror beror på fördomar och brist på kunskap.
– Man tror att det är bullrigt, monotont, smutsigt, livsfarligt och dåligt betalt, säger han.
Den bilden av industrin har fått spridning till såväl elever som ska söka, deras föräldrar och skolans studie- och yrkesvägledare. En bild som är helt felaktig.
– Kraven på de som jobbar i industrin är större idag. De som jobbar här måste använda huvudet varje dag.
Men det faktum att eleverna många gånger har föräldrar som relaterar industrin till nedläggningen av de stora företagen i Motala påverkar elevernas val till gymnasiet.
– Föräldrarnas påverkan på elevernas val är stor, säger han.
Kristoffer Böök anser att hela branschen behöver jobba på att marknadsföra industri- och tillverkningsföretagen så att man visar upp en mer rättvisande bild. En bild som visar på den högteknologiska och rena miljö som dagens industriföretag är.