Väderleken är som utlovad. Kraftig blåst kastar runt löven på skolgården. Det är höstlov och området ekar tomt på barn. En syn som inom ett par år kan bli verklighet. Beslutet som kan sänka skolverksamheten ska fattas i närtid. Den 13 november behandlas frågan i bildningsnämnden. Om förslaget om nedläggningen går igenom, avvecklas Smedsby skola fram till 2027 och eleverna förflyttas till Vätternskolan.
Stämningen är tryckt bland de vårdnadshavarna som mött upp MVT på skolgården.
– Det tar åratal att bygga upp en väl fungerande verksamhet. Men tre sekunder att rasera den, säger Hanna Brage uppgivet. Hon är en av de föräldrar, som tillsammans med Simon Arab, Hanna Ribers och Frida Lagerqvist gått i kamp för Smedsbyskolans fortlevnad.
De ställer sig alla frågande till förslaget att lägga ner skolan, som de menar vilar på bristande beslutsunderlag.
–Att lägga ner en väl fungerande verksamhet, med fina studieresultat och god trygghet för elever och lärare är ovanligt. Jag skulle förstå om läget var omvänt, men som det är nu förstår jag inte, säger Simon Arab och skakar på huvudet.
Han utvecklar.
– Vi har fått bra resultat på enkäten från Skolinspektionen. Bättre än flera andra skolor i kommunen.
Han menar att den goda kvaliteten på skolan kommer att försämras fram till avveckling om beslutet klubbas igenom.
– Sannolikheten är stor att lärare söker sig vidare till andra skolor under tiden, vilket riskerar att sänka kvaliteten under de kvarvarande åren, förklarar han.
Att förslaget att lägga ner skolan väcker känslor hos samtliga vårdnadshavare råder det inga tvivel om.
– Jag känner uppgivenhet. Det känns inte bra, säger Hanna Brage som har tre barn på skolan.
Bildningschefen Anders Pantzar redogjorde under föräldramötet för ett par veckor sedan för tillståndet hos äldre skolor i kommunen. Han framhöll att skicket på dem är dåliga, och att det krävs renoveringar till en kostnad av mellan 60-100 miljoner kronor per skola, för att uppnå dagens standard, ett uttalande som väcker frågor hos föräldrarna.
Tycker ni det är rimligt att lägga så mycket skattepengar på att renovera skolan, om den är i så dåligt skick?
– Under åren vi haft våra barn här har vi inte hört talas om att lokalerna är i så dåligt skick som de hävdar. De har inte heller redovisat renoveringsbehovet eller siffror på renoveringskostnaden, förklarar Hanna Ribers med bestämt tonfall.
– Jag har inte heller hört något om att det är fel på lokalerna, säger Simon Arab.
Enligt uppgift har kommunen öppnat upp för att annan verksamhet kan flytta in i skolan efter nedläggning. Något som de ställer sig mycket frågande till.
– Hur dåligt skick kan lokalerna vara i så fall? Undrar Hanna Brage.
Hanna Ribers lyfter att kommunen själva äger Smedsbyskolan, till skillnad från Bråstorpsskolan som hyrs av Platen.
– Har de tänkt igenom allt? Kommer de verkligen spara pengar på en nedläggning? Vi vill se kalkylen de gjort, säger hon.
De är alla eniga i att processen har gått för fort framåt, och att det saknas en ordentlig handlingsplan för framtiden om nedläggningen blir verklighet.
Vi vandrar ner längs skolbyggnaden och mot baksidan. De alla berättar hur högt barnen värderar utemiljön på skolan.
– Nu när löven har fallit är det barnens ”cash” som de betalar med, säger Hanna Brage och skrattar.
Vi vandrar in mot ytterkanten av skogspartiet. Bänkar och bord finns uppställda som om det vore ett klassrum utomhus.
– Vi vill att våra barn ska må bra och få en trygg och bra skolgång. Om skolan läggs ner vore det bättre att slussa ut barnen, än att bara lägga ner skolan rakt av, säger Frida Lagerqvist.
Hanna Brage berättar att hennes äldsta barn redan har fångat upp vad som händer, och att frågorna börjat komma.
– ”Kommer jag gå där”, ”Andra barn har sagt att de ska söka dit”, ”Var ska jag gå om skolan läggs ner?”. Det skapar en oro hos barnen, säger hon.
Hur är er magkänsla inför mötet på bildningsnämnden den 13:e?
– Politiker har redan sagt att skolan ska lägga ner, men vi tänker inte ge upp, säger Frida Lagerqvist beslutsamt.
– Jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga och inte bara ser till ekonomin. Jag vill bara att barnen ska vara trygga och inte slängas in i det okända, säger Hanna Brage innan hon konstaterar:
– Vi vet vad vi har, men inte vad vi får.