Andelen elever som når målen i ämnet svenska som andraspråk, SVA, är låg i Motala kommun.
– Det tar lång tid att lägra sig ett nytt språk. Men det har också med undervisningen att göra, säger Cassenius.
Nu vill kommunen ge lärare chansen till utbildning. Genom omställningsfonden, som tidigare varit för att ge anställda möjlighet att utbilda sig för nytt arbete, kan man nu söka pengar för att vidareutbilda inom det anställdes eget yrke. Kommunen har fått medel till en uppdragsutbildning i samarbete med Linköpings universitet, LiU.
Sammanlagt 30 lärare kommer, med start i höst, få möjlighet att läsa in de två första av SVA-lärarutbildningens fyra kurser. Intresset är stort och många av dem som sökt kommer från Norra skolan.
– Vi är en F-6-skola och 65 procent av våra 320 elever har annat modersmål än svenska, säger rektor Mathias Strand och berättar att sammanlagt 13 lärare från skolan har lämnat intresse för utbildningen.
Sanna Asknert är lärare men ingår också i Resursteam IN som jobbar kommunövergripande med bland annat stöd till skolor i arbetet med familjer med annan etnisk bakgrund. Hon har, tillsammans med en kollega, kartlagt lärarnas kompetens och behörighet i SVA. Hon berättar att många har behörighet, utan att egentligen läst ämnet, då det ingått i legitimationen.
– Kunskapen är jätteviktig och att få kompetens om andrapråkselever, hur lång tid det tar att lära sig ett språk, hjälper också till för att möta eleverna på bästa sätt. Jag tycker det är roligt att kommunen sett behovet och genomför den här satsningen. Detta kommer ge en skjuts och jag tror att många kommer se det som en möjlighet, säger hon.
På Norra skolan finns redan extra resurser för språkträning och man har jobbat i flera år med språkutveckling. Men att fler lärare ska få möjlighet att öka sin kompetens tror de kommer märkas i hela undervisningen.
– Både SVA och vår lässatsning, där biblioteket är skolan hjärta, som vi gör med alla elever på skolan är viktigt för måluppfyllelse i alla ämnen, säger Strand och ser bara fördelar med uppdragsutbildningen.
Cassenius berättar att valet att ta de två första kurserna rakt av är en fördel då de får utbildningen kan fylla på med de två följande utan problem. Utbildningen kommer dock anpassas efter vilka åldrar lärarna jobbar med.
De kommer i första hand vända sig till lärare för yngre åldrar, låg- och mellanstadiet. Detta då elever som får en bra utbildning i SVA tidigt har större möjlighet att klara målen i alla ämnen längre upp i åldrarna.
Motala kommun har fått 700 000 kronor till projektet.
– Kommunen står för litteratur, vikariekostnader och lokaler och den enskilde rektorn ska ge förutsättningarna, det vill säga mest tiden för inläsningen, säger Cassenius.
Både Strand och Asknert ser positivt på att lärare från universitetet kommer till Motala. Och även att kursen består av lärare inom kommunen och att man därmed kan använda kunskapen på ett verksamhetsnära sätt. Och skapa ett så kallat kollegialt lärande.
– I utvecklingsgruppen här på skolan har vi jobbat med SVA och nu kommer detta väldigt lägligt. Bättre förutsättningar för att få 15 högskolepoäng än att man kan få utbildningen på arbetstid är svårt att få, säger Strand som, tillsammans med de andra, tror att satsningen kommer ge ett långsiktigt resultat.