Nu ska möjligheten till ökat stöd i skolan utredas

Elever i behov av stöd ökar i Motala. Nu ska möjligheten till att öppna en resursskola, och ge ökat stöd inom ordinarie skola, utredas.

Elever som är i behov av stöd ökar i Motala. Nu ska förvaltningen utreda möjligheten till att erbjuda två olika typer av stöd.

Elever som är i behov av stöd ökar i Motala. Nu ska förvaltningen utreda möjligheten till att erbjuda två olika typer av stöd.

Foto: Doug Olson (Mostphotos)

Motala2024-03-06 08:00

– Det här är fantastiskt viktigt, bra och efterfrågat.

Det säger Per Stark (M), förste vice ordförande i bildningsnämnden. Han syftar till beslutet att utreda möjligheten till att öppna en resursskola samt utveckla kommunens särskilda undervisningsgrupp till att gälla inte bara mellanstadiet utan även högstadiet.

– Det är en rejäl uppsida för hela skol-Motala, konstaterar han.

undefined
"Det här är fantastiskt viktigt, bra och efterfrågat", säger Per Stark (M), förste vice ordförande i bildningsnämnden, om utredningsuppdraget som har tilldelats förvaltningen.

2016 lades Motalas dåvarande resursskola, Villa Ekenäs, ner. I stället inkluderades eleverna på övriga grundskolor i kommunen.

– Ordet inkludering är ett svårt ord för man befinner sig i ett klassrum och tanken är att man ska vara i samma sammanhang, men det blev ju inte riktigt det, konstaterar Per Stark.

Att som elev inte få rätt stöd kan leda till både utanförskap och en känsla av att misslyckas, tror han.

– Tänk själv att komma till sin arbetsplats och känna att man misslyckas. Till slut ger man upp. Då gör man det man är bra på – och då blir man klassens clown. Det ena negativa leder till det andra.

Du har själv jobbat med ungdomar som behöver stöd. Hur viktigt är det att anpassa Motalas skolor mer, enligt dig?

– Jätteviktigt, säger Per Stark och framhåller att det är ett behov som både rektorer och personal har lyft fram.

undefined
Motala kommun har tidigare drivit resursskolan Villa Ekenäs. Den lades ner 2016. Nu ska möjligheten till att återinföra konceptet utredas.

Att "slussa ihop elever med samma svårigheter i en och samma grupp" kan dock väcka olika tankar, menar han.

– Men vi tror på det här. Det handlar mycket om att det ska bli studiero i klasserna och att man kanske inte behöver vara i en klass när det är stökigt, om man själv är stökig, säger Per Stark.

Dessutom skulle det ge en möjlighet att samla rätt resurser kring de elever som behöver olika typer av stöd. Det menar Lotta Lexén (M), bildningsnämndens ordförande.

– Det är tydligt att vi ser en ökning av elever i behov av stöd – både stöd, särskilt stöd och extraordinärt stöd. Det är olika grader i det här och det är en ökning, helt enkelt. Då behöver vi titta på hur vi organiserar våra resurser för att möta det här ökade behovet på bästa sätt, säger hon.

undefined
Lotta Lexén (M), bildningsnämndens ordförande, lyfter att elever som är i behov av särskilt stöd ökar i Motala. "Då behöver vi titta på hur vi organiserar våra resurser för att möta det här ökade behovet på bästa sätt", säger hon.

– Man har försökt anpassa inom den ordinarie verksamheten så mycket man har kunnat och när det inte räcker behöver man fler verktyg, instämmer Per Stark.

Han fastslår:

– Man vill göra det absolut bästa. Vi har inte riktigt haft verktygen innan och då tänker vi att det här kan bli en öppning igen.

Utredningen, som ska ske på förvaltningsnivå, förväntas vara färdig i oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!