Får rätt i tvist med teleföretag

En Motalakvinna har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) då inte teleleverantören Devicom går med på att häva ett avtal där teletjänsten inte fungerar.

Avtal. Motalakvinnan vill häva abonnemang på fast telefoni som inte fungerar.

Avtal. Motalakvinnan vill häva abonnemang på fast telefoni som inte fungerar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Motala2016-12-28 18:18

Den 29 mars ingick parterna ett avtal om abonnemang för fast telefoni. Kvinnans dåvarande telefoni kopplades bort ett par dagar innan nya utrustningen kom och den fungerade inte. Kvinnan anger i sin anmälan att hon inte fått vare sig skriftligt avtal, välkomstbrev eller instruktioner för hur telefonin kopplas in. Inte heller har hon informerats om ångerrätten.

Företaget motsätter sig kravet och vill inte häva avtalet. I sitt svar hävdar att de skickat både välkomstbrev och information om tjänsten och om hur man eventuellt kunde ångra sig.

ARN motiverar sitt beslut med att avtalet ingåtts per telefon och då gäller distansavtalslagen i detta ärende. En konsument har rätt att frånträda ett avtal genom att inom 14 dagar lämna ett meddelande om detta. Om näringsidkaren inte lämnar information om ångerrätten förlängs ångerfristen som mest upp till ett år.

Utredningen visar att information inte lämnats om ångerrätten, därför har kvinnan ångrat avtalet i rätt tid. Devicom rekommenderas att låta kunden frånträda avtalet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om