Ett år med höjda p-avgifterna: "Varit svårt med apparna"

Appbyte och krånglande automater har irriterat. Men från politiken menar man att förändringen och nya p-avgifter var nödvändigt.

Den 25 augusti 2023 infördes parkeringstaxor på parkeringarna i anslutning till järnvägsstationen. Nu har det gått ett år och politikerna Caroline Unéus (M) och Martin Grändås (S) är överens om att det var ett beslut som behövdes men att man när årsanalysen presenteras om ett par veckor kommer göra en genomgång av den.

Den 25 augusti 2023 infördes parkeringstaxor på parkeringarna i anslutning till järnvägsstationen. Nu har det gått ett år och politikerna Caroline Unéus (M) och Martin Grändås (S) är överens om att det var ett beslut som behövdes men att man när årsanalysen presenteras om ett par veckor kommer göra en genomgång av den.

Foto: Victor Berlin

Motala2024-08-25 10:22

Beslutet om nya parkeringstaxor togs i samhällsbyggnadsnämnden och fullmäktige förra våren. Taxorna som infördes i takt med att nya skyltar sattes upp. Och det blev bland annat avgifter på parkeringar som tidigare varit avgiftsfria.

Taxorna har varit på nämndens bord varannan månad sedan dess. De har tittat på både utfall och reaktioner och i september kommer helårsanalysen.

– Det behövdes göras en översyn och en trafikstyrningsmodell. Det är den som vi kommer att titta på, hur den fungerat, säger Caroline Unéus (M), ordförande.

Även om taxorna varit en het diskussion så uppger både Unéus och Martin Grändås (S), andre vice ordförande, att visst har de fått kommentarer och klagomål men att det minskat med tiden.

– Det jag fått till mig är att automaten i hamnen inte fungerat och det är olyckligt. Det tycker jag verkligen, säger hon och fortsätter:

undefined
Behovet att se över parkeringssituationen i Motala var nödvändigt menar samhällsbyggnadsnämnden ordförande Caroline Unéus (M) samtidigt som hon ser fram emot att få veta hur många som väljer månadsbetalning på pendlarparkeringarna.

– Det blev också irritation, när det byttes från Easypark till E-park. Det kommunicerades nästan ingenting och till och med jag stod där och var förvånad.

– Det vi har fått till oss som parti är att det varit svårt med apparna, säger Grändås. 

Han menar att för den som inte är så duktig med mobiler och appar så blir det besvärligt.

– Jag vet att många handlare i centrum hjälpt kunder att parkera men så ska det inte behöva vara. Även om man är tacksam för folk som hjälper till.

undefined
"Det behövs lite tid för att man ska få det att funka bra", säger Martin Grändås (S), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden och berättar att socialdemokraterna kommer djupdyka i analysen som väntar i september för att se vad som är bra och vad som kan bli bättre.

Han tillägger att han själv kan tycka att det är bökigt att ladda ner ny app för att parkera. Unéus håller med.

– Jag brukar kolla, när jag ska resa någonstans, vad de har för appar och ladda ner hemma i lugn och ro, säger hon som ett tips.

Borde det finnas flera app-alternativ på kommunens parkeringar?

– Jag var i Trollhättan och där hade man flera. Det är något man kan titta på om man eventuellt kan göra en sådan sak, säger Unéus.

Som ett komplement till apparna har kommunen satt upp kortautomater.

undefined
En sak som politikerna i nämnden vill titta närmare på är hur automaterna fungerat, om de är tillgängliga och står på rätt plats.

– Men det vill till att de funkar, är lagom tillgängliga och på rätt platser, säger Grändås och tar det som exempel på vad S kommer titta på i analysen.

Handlar en sådan här sak om att folk ska vänja sig?

– Ja, p-avgifter har alltid funnits och behövdes ses över. Sen tycker jag att det är spännande att se hur många som väljer att köpa för 300 kronor i månaden, säger Unéus.

– Det behövs lite tid för att man ska få det att funka bra, säger Grändås och tillägger att analysen får visa om beslutet var rätt och att trafikstyrningen blivit den önskade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!