Etablerar sig i Motala – Youtubestjärnan föreläste

Marknadsföreningen i Östergötland (MARÖ) etablerar sig i Motala och som ett led i detta anordnas träffar. Nu senast en föreläsning med youtubern Katrin Berndt.

Etablering. Ulrika Lönnqvist engagerar sig jobbet med att etablera Marknadsföreningen i Östergötland (MARÖ) i Motala.

Etablering. Ulrika Lönnqvist engagerar sig jobbet med att etablera Marknadsföreningen i Östergötland (MARÖ) i Motala.

Foto: Katarina Hydén

Motala2017-09-11 11:30

Den ideella föreningen är väl etablerad i Norrköping och Linköping, men inte lika känd i Motala. Det vill föreningens vice ordförande Ulrika Lönnqvist ändra på. Under sin förra föräldraledighet var hon initiativtagare för affärsnätverket "Break i Motala" för föräldralediga mitt i karriären. Nu är hon föräldraledig igen och ville engagera sig i någonting utöver det som hör småbarn till.

I Motala finns Tillväxt Motala och branschråd, men inget specifikt för marknadsföring.

– Den här branschföreningen saknades. Jag såg en lucka jag ville fylla, säger hon.

MARÖ är en branschförening för alla som jobbar inom marknadsföring, kommunikation och sälj i Östergötland.

Tanken är att medlemskap i föreningen ska bidra till kunskap och kontakter.

I december förra året hade MARÖ sin första träff i Motala och nu har man haft ytterligare en. Den här gången är Katrin Berndt inbjuden för att berätta om jobbet som youtuber och vad man behöver tänka på för att nå ut i sociala medier.

Motalatjejen Katrin Berndt har i nuläget 325 000 prenumeranter på sin Youtubekanal.

Med sin föreläsning fångar hon de personer som kommit till lokalen i Kanalbolagets hus i hamnen och berättar om vad man måste tänka på för att nå ut.

– Steg ett är att man måste ha ett syfte. Man måste veta vad man vill förmedla, säger Katrin Berndt.

Hon berättar att hon nyligen besökt barn på en skola och att många unga ser youtuber som ett drömyrke, men att vuxenvärlden fortfarande inte ser det som något seriöst som man kan leva av. Ändå menar hon att synen på hennes och andra influencers jobb har ändrat lite under de fyra år hon varit verksam.

– Det vi gör ses som ett riktigt jobb av lite fler nu, säger hon.

Katrin Berndt började som en beautykanal på Youtube, men hon berättar att hon lagt mycket arbete på att styra över så att det ska vara en livsstilskanal dit hon också vill att killar ska söka sig. I nuläget är 26 procent av prenumeranterna killar. Hennes arbetsspråk är engelska och de allra flesta av hennes prenumeranter finns utanför Sveriges gränser. Bara 15 procent av dem bor i Sverige.

Så fort föreläsningen är slut räcks händer upp i lokalen. Nästan alla har frågor om hur ofta hon lägger upp filmer, hur dialogen med följarna hanteras och hur intäkterna är fördelade. Av allt prat att döma är det många som funderar över vad de kan lära sig av det de hört.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!