Hur många mil Janne Lindqvist har avverkat på landets vägar är okänt, men där han dyker upp, där dyker kunderna upp.
– Folk känner en väldig stimulans över möjligheten att få sitta och bläddra i böckerna. Den fysiska kontakten får du inte genom näthandeln, funderar han.
Jan Lindqvist tjänstgjorde som musiklärare när han startade Notposten tillsammans med sin fru 1989. För det var i lärartjänsten som han sett att bristen på notmaterial var stor.
– Det var väldigt tunt, inte minst på stråk- och blåssidan. Det ville jag förändra.
Att ligga och nöta på vägarna sju veckor varje sommar är inga problem, tycker han. "Den riktiga" kontakten mellan handlare och kund är viktig.
– Jag vill hålla traditionen vid liv, idag finns tyvärr bara ett 80-tal affärer kvar i Sverige som i någon omfattning håller sig notmaterial. Det är för lite.
Notposten specialiserar sig på undervisningsmaterial, men en del krut läggs också på att hålla ett gott sortiment av ensemble- och orkestermaterial.
– Det sistnämnda är det knappt någon handlare som befattar sig med längre, intresset är dåligt, menar han.
Runt 3000 titlar får åka med på turnén och under besöket i Motala fick han bland annat möta Christina "Fiffi" Olsson och Sonja Ander Slootman som handlade för El Sistema, Kulturskolans räkning.
– En fantastiskt service, menade Sonja.
Tjejerna fann sedan varsin flöjt men en oskyldig förfrågan om priset mynnade snart ut i en okontollerbar skrattorgie.
– Du ser, kundkontakten är oslagbar, tyckte Jan Lindqvist.
Notposten är ett eget musikförlag som dessutom sysslar med postorder.