En buss fylld av noter

Det var bristen på notmaterial som fick den tidigare musikläraren från Moholm att starta Notposten. I går var han på besök i Motala.

PARKERAD. Och redo för kundbesök.

PARKERAD. Och redo för kundbesök.

Foto: Roger Samuelsson

Motala2016-09-06 14:30

Hur många mil Janne Lindqvist har avverkat på landets vägar är okänt, men där han dyker upp, där dyker kunderna upp.

– Folk känner en väldig stimulans över möjligheten att få sitta och bläddra i böckerna. Den fysiska kontakten får du inte genom näthandeln, funderar han.

Jan Lindqvist tjänstgjorde som musiklärare när han startade Notposten tillsammans med sin fru 1989. För det var i lärartjänsten som han sett att bristen på notmaterial var stor.

– Det var väldigt tunt, inte minst på stråk- och blåssidan. Det ville jag förändra.

Att ligga och nöta på vägarna sju veckor varje sommar är inga problem, tycker han. "Den riktiga" kontakten mellan handlare och kund är viktig.

– Jag vill hålla traditionen vid liv, idag finns tyvärr bara ett 80-tal affärer kvar i Sverige som i någon omfattning håller sig notmaterial. Det är för lite.

Notposten specialiserar sig på undervisningsmaterial, men en del krut läggs också på att hålla ett gott sortiment av ensemble- och orkestermaterial.

– Det sistnämnda är det knappt någon handlare som befattar sig med längre, intresset är dåligt, menar han.

Runt 3000 titlar får åka med på turnén och under besöket i Motala fick han bland annat möta Christina "Fiffi" Olsson och Sonja Ander Slootman som handlade för El Sistema, Kulturskolans räkning.

– En fantastiskt service, menade Sonja.

Tjejerna fann sedan varsin flöjt men en oskyldig förfrågan om priset mynnade snart ut i en okontollerbar skrattorgie.

– Du ser, kundkontakten är oslagbar, tyckte Jan Lindqvist.

Notposten är ett eget musikförlag som dessutom sysslar med postorder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!