Eleverna som har genomfört projektet heter Oliver Henriksson, Disa Bernström, Sara Berndtsson och Wille Bengtsson Sundius. Samtliga fyra studerar på handel- och administrationsprogrammet vid Carlsund utbildningscentrum i Motala. Som en del i sin utbildning har ungdomarna fått genomföra en så kallad marknadsundersökning för att se vad Borensbergsborna tycker om det befintliga affärsutbudet i bygden.
Eleverna talade med sammanlagt 66 personer när de genomförde enkäten. Då visades att 95 procent av de tillfrågade är nöjda med de livsmedelsbutiksalternativ som finns på orten. Däremot angav cirka 20 personer att de för närvarande saknar klädaffärer, medan ett tiotal andra hävdade att elaffärer är en bristvara. Ytterligare några till menade att ett Systembolag och ytterligare restauranger är något som bör tillkomma.
– Det har varit lärorikt och kul att göra den här undersökningen. Målet var att få så många svar som möjligt och ta reda på styrkor och svagheter med handeln i Borensberg, säger Oliver Henriksson.
När eleverna sedermera hade färdigställt det insamlade materialet så redovisades det hela för handelsnätverket i Borensberg.
– Vid den träffen fick vi även frågan om vi kunde tänka oss att utöka den här verksamheten. Kanske med ett webbformulär eller med en liknande undersökning i, exempelvis, Bråstorp. Det hakar vi gärna på, säger läraren Elin Printzell.