Skolinspektionen mottog för en tid sedan en anmälan som gällde en pojke vid en skola i Motala. Enligt uppgift gjordes denna av personal på socialkontoret och bakom skrivelsen stod också pojkens mamma.
Under ett möte med fem företrädare på skolan, inklusive rektorn, mamman och två företrädare för kommunen, ska pojken ha beskrivits i mycket negativa ordalag, hävdar anmälarna.
Bakgrunden till mötet var bland annat att pojken hade haft en mycket stor frånvaro under läsåret och att situationen nu skulle diskuteras.
Imiterade eleven
Anmälarna upplevde emellertid att pojken blev utlämnad, utan respekt för den personliga integriteten.Plötsligt under mötet förändrades rektorns beteende, uppger anmälarna i sin rapport och beskriver de egna känslorna över detta som chockerande.
I Skolinspektionens handlingar går att läsa bland annat detta :”Eleven vände ryggen mot rektorn och tittade ut genom fönstret med rinnande tårar”.
En annan skolpersonal sa då ”ja så är det, precis så gör han”.
Anmälarna förstod då att rektorn imiterade eleven som bestämde sig för att lämna rummet.
"Har missförstått"
En av anmälarna hittade honom utomhus och han var då mycket ledsen och kände sig kränkt över vad som hänt på mötet. Skolans rektor medger händelseförloppet i stort, men menar att det var frågan om ett så kallat rollspel där merparten av mötesdeltagarna också skulle ha varit medvetna om det.
– Tyvärr har några missförstått detta och det är personer som inte har hela historien klar för sig, säger rektorn som betonar att hon aldrig kränkt någon och att hon heller inte kommer att göra det.
Till Skolinspektionen skriver skolan bland annat följande:”Det som anmälarna vill se som en kränkning handlar inte om något annat än synliggörande pedagogik, som skolan använder i undervisningen om normer och värden. Pedagogerna kränker inte eleverna på skolan. Syftet är att med ’teater’ arbeta med normer som visar vägen till en moralisk grund som vi alla behöver”.
Skolinspektionen menar dock i sin bedömning att detta inte har med saken att göra.
Rektorn fick själv utreda
”Vilken pedagogik imitationen grundar sig i, i vilket syfte den sker och huruvida den får önskad effekt för barnets ansvarstagande är inte relevant för frågan om det är en kränkning eller inte”, skriver inspektionen och understryker att skyldigheten att utreda ärendet är långtgående.
Samtidigt påpekar man att om barnet upplever sig utsatt för en kränkande behandling av rektorn är det viktigt att den som utreder fallet inte är i beroendeställning till vederbörande.
Att huvudmannen för skolan gav rektorn i uppdrag att utreda det inträffade finner Skolinspektionen som anmärkningsvärt med tanke på att den person som eleven upplever sig kränkt av är just rektorn.
– Beslutet togs för att det ansågs vara ett rutinärende som inte krävde att någon utomstående kom in, uppger rektorn.
Måste vidta åtgärder
Barn- och elevombudet kommer nu att utreda förutsättningarna för skadestånd.
– Det är bara att avvakta och se vad som händer i den frågan, säger rektorn.
Skolinspektionen förelägger skolans huvudman att senast den 15 maj i år vidta åtgärder så att skollagens krav att motverka kränkande behandling uppfylls.
Bildningsnämndens ordförande Nicklas Rudberg har inte kunnat nås.