Dåvarande kommunalrådet Camilla Egberth (S) ingick i den förhandlingsdelegation som för kommunens räkning skulle komma överens med Trafikverket och Näringsdepartementet om broavgiften när det första avtalet förklarades ogiltigt. Hon berättar att tiden som bron skulle vara avgiftsbelagd var en stor fråga.
– I det första avtalet var ju tiden 25 år. När avgiften förändrades och sänktes blev tiden längre. För oss var det viktigt att det skulle vara så kort tid som möjligt. Vi ville egentligen inte ha avgift alls, säger hon.
Att tiden nu ser ut att kunna kortas från 40 till 35 år välkomnar hon.
– Det är väldigt goda nyheter. Alla i Motala ser fram emot att det ska bli avgiftsfritt. Det är ju inte Motalabornas skuld egentligen, det är ju statens, säger Camilla Egberth.
Nuvarande kommunalrådet Annelie Almérus (M) är också hon positiv till att lånet för bron ser ut att kunna avbetalas snabbare än beräknat.
– Det är väldigt bra att det går åt det hållet, säger hon.
Samtidigt konstaterar Annelie Almérus att det faktum att trafiktrycket är högre på bron än väntat också får andra konsekvenser. Kommunen har för avsikt att tidigare under hösten bjuda in Trafikverket till ett möte om situationen i riksväg 50-korsningarna vid Smedsby, Bromma och Lemunda. Statistiken om broavgifterna kan bli ett argument i det samtalet.
– Att det är ett högre tryck än vad Trafikverket räknat med visar ett ökat behov av trafiksäkerhetsåtgärder där, säger hon.