Motala och Sundsvalls kommuner skrev på varsitt medfinansieringsavtal med Trafikverket där Motala gick in med 100 miljoner kronor och Sundsvall med 250 miljoner. Men avtalen visade sig strida mot EU-regler och nu pågår nya diskussioner. Kommunerna kräver att avtalen ska gälla och har talat om att stämma Trafikverket. Men nu kommer verket med ett nytt inspel – till Sundsvall.
– Vi har fått ett muntligt erbjudande från generaldirektören att få tillbaka de 250 miljoner kronor som vi gått in med. Än så länge har vi inte fått något skriftligt, men han har sagt så vid vårt senaste möte i Borlänge, säger kommunalråd JörgenBerglund (M).
Varför har ni fått ett sådant erbjudande?
– Det har vi inte fått någon förklaring till, men jag tolkar det som att det är plåster på såren för att vi tycker att de inte följer avtalet.
Är det en muta?
– Det hoppas jag inte. Så tolkar jag det inte, men det hela är väldigt märkligt. Vi är ju överens om att avtalet gäller, vi gör bara olika tolkningar av det. Deras tolkning är att de kan ta ut en avgift för alla fordon, inte bara den tunga trafiken och det är inte vår tolkning.
Kommer ni att ta emot pengarna?
– När vi får erbjudandet ska vi diskutera det med alla partier. Min bild är att vi inte ska ta emot pengarna eftersom det skulle verka som att vi då accepterar deras tolkning av avtalet, säger Jörgen Berglund.
Motala kommun däremot har inte fått något erbjudande om att få tillbaka sina 100 miljoner kronor.
– Det tycker vi är väldigt märkligt. Trafikverket har ju sagt att de ska behandla oss lika. Men vi vill inte öppna den frågan heller för vi vill inte ha en diskussion om att bryta avtalet, säger kommunalråd CamillaEgberth (S).
Är det här en muta till Sundsvall?
– Ja, det tycker jag att det är, men Sundsvall kommer inte att acceptera den. Det är alldeles för lite pengar i sammanhanget.
Än en gång behandlar Trafikverket er olika, kan ni lita på dem?
– Det förutsätter jag, men det är därför som vi har en tät dialog med Sundsvall. Det är ju lite olika läge eftersom Trafikverket fått i uppdrag att omförhandla Sundsvalls avtal, när det gäller oss finns inget sådant uppdrag.
Om det ändå blir en avgift och Sundsvall får tillbaka pengarna och ni inte får det, vad säger du om det?
– Det vore för jävligt. Det är ett avtalsbrott. Så kan de bara inte behandla kommunerna. Det är staten som tillåter Trafikverket att behandla oss så här och jag skulle ifrågasätta starkt om riksdagens politiker skulle acceptera det, säger Camilla Egberth.