Svenskt Näringsliv presenterar varje år en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner.
Undersökningen innehåller 18 faktorer (frågeställningar) som viktas olika tungt.
Här finns till exempel frågor som rör kommunpolitikernas attityder till företagande och konkurrens från kommunen.
Motala backade på 13 av punkterna och landade på plats 244 vilket var 33 positioner sämre än föregående år.
Resultatet ska ses i ljuset av företagarnas uppfattning, menar Camilla Egberth, som tror att en viss del möjligtvis kan förklaras med bristande kommunikation och information från kommunens sida.
– Vi ska naturligtvis sätta oss ned och göra en grundlig analys av undersökningen, men jag utesluter inte svaren på frågorna när det gäller politikernas attityd till företagande har sin grund i att vi inte varit tillräckligt tydliga i vår information om vad vi gör för att underlätta för de som driver företag och stärka deras position i kommunen.
Egberth lyfter samtidigt fram de satsningar som görs inom olika områden och som på senare år burit frukt.
– Vi ser att nyföretagandet ökar, att det blir fler företag i kommunen och att arbetslösheten minskar. Det är faktorer som vi naturligtvis ska glädja oss åt och jag vill också föra fram att Svenskt Näringslivs ranking inte är den enda lista som bedömer hur näringslivsklimatet är hos oss. Men vi är ödmjuka och förstår att vi har en del att arbeta med när det gäller kommunikation och information.