– Redan dag ett kände vi att det var rätt plats att vara på, säger Nicklas Helander efter några dagar på IAAPA Expo Europe, besöksnäringsmässa i Amsterdam.
Han berättar att de blev positivt överraskade över hur intresserade många aktörer blev när han, och kollegan Sakis Karagias, presenterade Motala. Nicklas Helander läggar fram ett "boarding card" som de delade ut som reklam för Motala, med en QR-kod som leder till en film som presenterar Motala med Varamon i första hand.
– Vi hade med oss Varamoytan som det primära. Den stora ytan, där politiken sagt att man vill ha en besöksanläggning som är aktuell året om och som kan ge många arbetstillfällen.
Enligt Helander var intresset stort och många ville veta mer.
– Vi kommer ha nya kontakter med några företag för stora etableringar redan på måndag och i den bästa av världar leder det till att någon är så skarpt intresserad att de vill komma och titta på ytor.
– Sen var det vissa bolag som sa, beroende på etablering, att "landar ni i den är vi intresserade av att vara med", säger han med tillägger också att det är det går inte att säga något om vem eller vilka då det är mycket sekretess i så tidigt skede.
– Nu gör vi en sammanställning som vi kommer presentera för kommunen. Om det blir en stor etablering så är vi ett led i det då vi jobbar med etableringsförfrågingar. Men allt som är beslut är kommunala frågor. Vi har ingen myndighetsutövning utan vårt uppdrag är att visa på alternativ.
Men allt handlade inte bara om Varamon berättar Nicklas Helander.
– Vi jobbar också med centrumutveckling. Vi har många fastighetsägare här och har med oss mycket som vi kan dela med dem, säger han och förklarar att centrum ofta är handel och restauranger men kan också vara nöjesindustri och erbjuda aktiviteter av olika slag.
– Det ska finnas något för alla, säger han.
Kan du ge något exempel?
– Kan man göra det utan att det blir en förväntan på att det ska bli? Men det finns till exempel att svenskt företag som heter Prison Island, som finns i Västerås, som hade det tufft under pandemin men som nu söker nya etableringsområden.
Helander berättar också om interaktiva aktiviteter, ofta tänka för barn och unga, som både svenska och utländska företag jobbar med.
– En del av det vi sett kan säkert vara intressant. Men vi kan bara ta det med oss och sen är det fastighetsägarna som äger rådigheten för sitt, han.