För att minska parkeringskaoset sommartid i Varamon beslutade samhällsbyggnadsnämnden om parkeringsförbud i stora delar av området sommartid.
Men när förbudet skulle införas i mitten av maj kom reaktioner från boende. De såg stora problem med att besökare och familjer med flera bilar skulle hänvisas till allmänna parkeringar.
– Det har kommit in en hel del synpunkter. Man tycker att det är bra att vi agerar, men man tycker också att påverkan blir för stor, säger gata- och parkchef Dan Bernström.
Tjänstemännen har därför haft möte och sett över om något kan justeras gällande p-förbudet.
– Vi har beslutat att minska zonen där det är parkeringsförbud. Nu blir det inget förbud i området norr om tennisbanorna, alltså på gator som Solsättersgatan och Brommagatan. Det kommer bara att vara förbud på Varamovägen och gatorna ner mot vattnet, säger Dan Bernström.
Har det inte varit problem med gatuparkering i det här området?
– Jo, men mer begränsat. Vi tror också att med de nya parkeringsplatserna som vi skapat så ska inte de situationer som varit behöva uppstå. Skulle det bli problem så får vi vidta åtgärder då, säger han.
Han förklarar att efter förra sommarens parkeringskaos höjdes röster för att kommunen skulle agera ordentligt i Varamon. Därför vidtog man kraftfulla åtgärder.
– Vi agerade med både hängslen och livrem, säger Dan Bernström och fortsätter:
– Det är svårt att förutse hur sommaren ska bli och vi vet inte hur pandemin påverkar. Sedan är ju det här beslutet bara för i sommar. Med de tillväxtsatsningar som är på gång i Varamon så kommer vi att behöva ha de här diskussionerna varje år om hur vi ska hantera parkeringarna.
De boende har förslagit att de skulle kunna få parkeringstillstånd för att stå på gatan. Varför valde ni inte en sådan lösning?
– Vi kan inte ge enskilda sådana fördelar. Gatan är ska vara tillgänglig för alla, säger Dan Bernström.
Ni inför parkeringsavgift på nästan alla p-platser i Varamon, men det blir gratis att stå längs gator där det nu inte är förbud. Hur tänker ni då?
– Absolut finns det en risk att folk väljer att stå längs de här gatorna därför att det är gratis. Vi gjorde en helhetslösning kring området där vi genom avgifter och förbud ville styra folk till de allmänna parkeringarna. Det här beslutet ändrar på det. Det kan bli konsekvenser, men vi hoppas att det inte blir det, säger han.