Kommunen har gjort skriftliga klagomål mot Attendo för driften av Nämndemansgatan. Listan med krav på åtgärder är lång. Det rör sig om omvårdnad, personalbrist, avvikelser i läkemedelshantering, nekad närvaro av personal för personer i livets slutskede, brister kring maten och mer. Både oanmälda och anmälda besök pekar också på en rad problem.
En oenig socialnämnd har beslutat att ge Attendo en tidsfrist att komma tillrätta med problemen.
– Vi ger dem fram till den 18 maj, men då ska allt vara åtgärdat, det finns ingen mer tid att hämta hem för Attendo, säger Maths Andersson.
Redan i juni 2021 hade kommunen klagomål på driften. En del har åtgärdats men återkommit. Därför har kommunen gjort ett nytt klagomål.
– Vi gör det igen, men då har vi sagt att det går inte längre nu. Nu har de en tidsfrist på att lösa det.
Driftsavtalet gäller till och med november 2023. Men att bryta det i förtid är det inte läge för menar Andersson.
– Vi kan inte bara säga att nu häver vi avtalet och tro att kommunen, över en natt, kan ta över verksamheten. Det skulle medföra jättestora problem för oss, säger han och förklarar att det innebär högre kostnader men framför allt att det inte är självklart att personal följer med om kommunen tar över verksamheten. Vilket innebär att man kan stå utan personal.
Men i konsekvensanalysen som gjorts står att det är troligt att personalen följer med?
– Vi har inga garantier för det. Men jag vill inte gå händelserna i förväg. Det här är så allvarligt och viktigt att vi framför allt ställer krav på att Attendo levererar det som de ska leverera. Det har de inte gjort.
Att det var diskussioner om att lägga Nämndemansgatans drift på entreprenad sticker Maths Andersson inte under stol med och när han ser tillbaka på hur det varit sedan december 2020 säger han:
– Jag kan känna en besvikelse över att en extern utförare som får den här möjligheten inte lever upp till avtalet. Vi vet att de är stora, de har resurser och skulle kunna prestera så mycket bättre omsorg än vad de gjort, det är jag besviken över.
Han lägger inte skulden på personalen utan anser att det är ett systemfel.
– De hade en del svårigheter i början, som vi får ta på oss från kommunen och företaget tillsammans. Men det går inte att hänga kvar i. Här är det ändå företaget som ska stå upp, nu ska de uppfylla avtalet.