Hur når man ut till personer mellan 18 och 22 år? Det var frågan som Bostadsstiftelsen Platen ställde sig när de skulle lansera sin ungdomssatsning där de erbjuder personer i den åldersgruppen lägenheter med reducerad hyra under ett år.
– Vi satt verkligen och pratade om det här och funderade över hur vi når målgruppen 18 till 22. För de är inte så heta hos oss. Vare sig på sociala medier eller på vår hemsida. Då kom den här idén upp, säger Ulf-Henrik Östlund, Platens kommunikationschef.
Idén byggde på att sprida informationen om satsningen på de sociala plattformar som målgruppen använder sig av. För det anlitades kändisinfluencern Isa Östling som har drygt en halv miljon följare på sin TikTok-kanal. Till en kostnad av 156 250 kronor publicerade Östling ett inlägg med information om Platens ungdomssatsning på TikTok. I avtalet ingick även en video för användning i Platens egna sociala kanaler.
När satsningen lanserades i samband med Motala Expo och Isa Östling publicerade inlägget på TikTok så blev det uppenbart att de lyckats nå målgruppen.
– I den här gruppen 18-22 år fick vi 500 nya intressenter inskrivna över helgen. Tidigare hade vi 3400 inskrivna och nu har vi 3900. Första steget för att få en lägenhet är att vara inskriven hos oss. Förutom det så hade vi tredubblad trafik på vår hemsida över helgen. Så det gav mycket mer effekt än vad jag hade kunnat hoppas och drömma om måste jag erkänna, säger Östlund.
Han berättar också att Isa Östlings TikTok-inlägg i måndags visats 673 000 gånger och att hennes produktionsbolag blivit överrraskad av en detalj.
– Det som var speciellt för dem är att 61 procent som varit inne på sidan inte är hennes följare, utan det är människor som fått höra talas om det här på ett eller annat sätt och själva ville se det här inlägget.
Ni lägger ändå drygt 150 000 kronor på att anlita en influencer för att lansera er ungdomskampanj. Vad säger ni till de hyresgäster som kanske reagerar på att deras hyrespengar går till det?
– Kan vi göra en bra affär på det här så skulle det ju naturligtvis gynna dem också och det är ju det som är syftet. Det här är ingen knepig sponsorverksamhet utan vi får en produkt som vi är fullständigt nöjda med, säger Platens VD Lars Åke Landén och lyfter att det bara krävs att två lägenheter hyrs ut, kontra att de står tomma, för att satsningen ska betala sig.