Fjärrundervisning påverkar vuxenelevers resultat

Ett drygt år har vuxenutbildning haft fjärrundervisning. Elevernas resultat har sjunkit men skolan ser inget alternativ.

Det lär dröja innan vuxeneleverna är tillbaka i skolbänkarna på den kommunala vuxenskolan i Motala.

Det lär dröja innan vuxeneleverna är tillbaka i skolbänkarna på den kommunala vuxenskolan i Motala.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Motala2021-04-30 20:00

Till skillnad från gymnasieskolorna har vuxenutbildningen haft fjärrundervisning under hela coronapandemin. 

– Vi växlade över redan i mars-april förra året, när beskeden kom från Folkhälsomyndigheten att vuxenutbildning, högskolor och universitet skulle det. Men vi tar in små grupper för examinationer och praktisk undervisning, säger rektor Niklas Helander.

Omställningen till digital undervisning gick snabbt då de är vana att ha elever som läser på distans. Skillnaden är att deras vanliga distanselever inte har lektioner vilket eleverna på plats har. Nu skulle samma schema följas vilket krävde en omställning både för elever och lärare. Niklas Helander säger att det tog ett tag men att det fungerar idag. Däremot har de fått tråkiga signaler från elever.

– När vi frågat dem hur fjärrundervisningen påverkat deras motivation säger flera att den har gått ner, de hade ju valt studier på plats för att de ville det. Vi ser att de flesta klarar målen men redan första terminen såg vi att betygssnittet gick ner.

Niklas Helander hoppas dock att de omställningar som gjorts, för att få det ska fungera så bra som möjligt, ska leda till bättre resultat för eleverna. 

– Vi tycker att det går bättre och bättre, men många elever har det inte helt lätt.

Trots det har de beslutat att fortsätta med fjärrundervisning terminen ut.

– Det finns ingen logik eller möjlighet att vi skulle växla upp innan sommaren, vi kan helt enkelt inte säkerställa en smittfri undervisning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!