2012 började kommunen och kanalbolaget titta på en utbyggnad av gästhamnen. 2015 skrev man en avsiktsförklaring och 2017 fick man tillstånd av mark- och miljödomstolen. Men sedan fick man problem med vattenståndet i Vättern och idén fick läggas på is. Men nu har planerna fått en renässans.
– Vi drar igång det gamla arbetet som gjordes då, säger projektledningsenhetens Jonny Hammer.
Den första utmaningen att ta tag i då är att se till att få förlängt tillstånd från domstolen för att få göra ändringar i vattenmiljön. Det tillståndet går annars ut under det här året och då måste hela processen där göras om igen.
– Det jobbar vi med just nu. Sedan skulle vi då kunna jobba med den tänkta gästhamnen och utformningen av den under 2023, säger han.
Hur ska det se ut?
– Det finns ett förslag sedan tidigare med flytbryggor som går ut i en L-formation ut från hamnen. Det är inte aktuellt att göra något av det mer omfattande förslaget som fanns tidigare med mer fasta bryggor. Det var också betydligt dyrare, säger Jonny Hammer.
Det har varit diskussioner om vattenstånden och det har påverkat de här planerna tidigare, hur bedömer ni det i dag?
– Just nu bedömer vi att det ska vara möjligt, men vi får ta det vidare och titta på det ännu mer i nästa steg. Nu är det första att få tillståndet förlängt så att vi kan fortsätta jobba med frågan, säger han.
Den utökning som diskuteras innefattat cirka 60 nya platser. Men än finns inga beslut om att gå vidare med en gästhamnsinvestering om man får tillståndet förlängt. Tjänstemännens bedömning är att politikerna i så fall behöver avsätta fem miljoner kronor till projektet.
Avsiktsförklaringen med kanalbolaget är i dag för gammal och den har inte förlängts. I nuläget är det därför kommunen som ensam planerar kring en gästhamnsutbyggnad.
– Det är kommunen som finansierar bryggorna själva. Kanalbolaget har gjort nya bryggor på sin del av hamnen redan. Men vi för en dialog med det, säger Jonny Hammer.
Kanalbolagets vd Roger Altsäter förklarar att de välkomnar en utbyggnad av hamnen, men förklarar att de redan har gjort stora investeringar i Motala med bland annat kajen.
– Pengarna räcker inte till allting och då prioriterar vi det som är längs kanalbanken. Vi behöver fokusera på våra renoveringar där och då ligger den här satsningen lite utanför det, säger han.