Dödsbo krävs på 1,6 miljoner av Försäkringskassan

En Motalabo fick assistansersättning beviljad redan 2010. Nu kräver Försäkringskassan tillbaka delar av ersättningen med motivet att det var ett felaktigt beslut.

Enligt beslut från Försäkringskassan krävs ett dödsbo på 1,6 miljoner för felaktigt utbetald assistansersättning.

Enligt beslut från Försäkringskassan krävs ett dödsbo på 1,6 miljoner för felaktigt utbetald assistansersättning.

Foto: Christin Olsson/Scanpix

Motala2022-08-21 19:00

Enligt Försäkringskassan har en Motalabo fått assistansersättning på felaktiga grunder och kräver nu tillbaka 1,6 miljoner. I beslutet uppges att den grundläggande förutsättningen för rätt till assistansersättning är att den utförs för personer som uppfyller de kriterier som krävs. Genom bland annat journalhandlingar från sjukvården, läkarutlåtanden, hembesök med mera har Försäkringskassan bedömt att Motalabon inte haft det hjälpbehov som tidigare angetts.

I underlagen framkommer att personen klarat sig utan assistans vid ett flertal tillfällen, bland annat vid sjukhusvistelse, både före assistansen beviljades 2010 och senare. Samt att det framkommit att personen har kunnat sköta sin ADL, aktiviteter för det dagliga livet, självständigt. Uppgifter som Försäkringskassan anser ”står i strid med de uppgifter som lämnades vid beviljandet”. I beslutet står också att personen lämnat ”oriktiga uppgifter” om hälsotillstånd vid nybeviljandet av assistans. Enligt Försäkringskassan visar den samlade bedömningen att personen inte skulle beviljats assistans redan från början 2010.

Trots att assistansersättningen betalats ut redan från 2010 och framåt gäller återkravet endast perioden juni 2012 till juni 2013. Daniel Ernstson, beslutsfattare på Försäkringskassan, förklarar varför det inte gäller redan från start.

– Generellt när det gäller återkrav så har vi preskription på tio år.

Ersättningen har betalats ut även flera år efter 2013. Pågår det fler utredningar och kommer ni göra fler återkrav?

– Det vill jag inte kommentera.

Försäkringskassan prövar om det finns särskilda skäl att inte kräva tillbaka beloppet. I det här fallet anses det inte finnas. Då personen som haft assistans har avlidit är återkravet ställt mot dödsboet. Inte heller i det vill Ernstson kommentera det enskilda fallet men säger:

– Generellt har vi möjlighet att begära återkrav från ett dödsbo. Sen kan det också finnas tillfällen att begära tillbaka pengar som betalats ut efter att en person har avlidit då man, i det läget, bör förstå att det är en felaktig utbetalning, säger han.

De berörda har fått möjlighet att yttra sig om de uppgifter som ligger till grund till beslutet, innan beslutet togs, men det ska inte inkommit några ytterliga uppgifter eller synpunkter. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!